Annons

Sodexo bäst på arbetsgivarreklam

zoom Kompetensförsörjningen är Sodexos största utmaning, säger vd Azita Shariati. Foto: Pax Engström
Kompetensförsörjningen är Sodexos största utmaning, säger vd Azita Shariati. Foto: Pax Engström
NYHETER. Sodexo är ”Årets Employer Branding-företag 2019”. För vd Azita Shariati är utmärkelsen ett kvitto på att arbetssökande ser företaget som en attraktiv arbetsgivare.
Annons

Det var Universum Communication som under onsdagen delade ut utmärkelsen ”Årets Employer Branding-företag 2019”, som tilldelas företag som aktivt involverar hela organisationen i employer branding-frågor och som erbjuder bra karriär- och utvecklingsmöjligheter.

Företagets vd Azita Shariati som var på plats för att ta emot priset är glad.  

Det känns väldigt roligt att vara ett av företagen som universitets- och högskolestudenter valt ut som en av Sveriges mest intressanta arbetsgivare. Jag är mycket glad.

Vad betyder utmärkelsen för Sodexo som företag?

– Trots servicebranschens storlek har den varit anonym för många. Priset är ett kvitto på att vi nått ut till de som är på väg ut i arbetslivet och att de ser oss som en attraktiv arbetsgivare. Det är viktigt eftersom kompetensförsörjningen är en utmaning för hela branschen, inte minst med tanke på att digitaliseringstakten kommer att öka. Vi måste behålla gamla och attrahera nya duktiga medarbetare för att fortsätta växa.

 Och för Sodexo som arbetsgivare?

– Jag hoppas att priset ökar stoltheten. Vi vet att många medarbetare uppskattar hur vi arbetar med våra värderingar och vårt arbete med mångfald, inkludering, jämställdhet och andra hållbarhetsfrågor. Den generation som är på väg ut på arbetsmarknaden vill arbeta på företag som tar ansvar, bidrar till balans mellan yrkes- och privatliv och som skapar utvecklingsmöjligheter.

Branschen har stora problem med kompetensförsörjningen, är Sodexosemployer branding-arbete ett initiativ för att råda bot på det?

– Initialt handlade arbetet främst om att attrahera kunder och skilja ut oss från våra konkurrenter. Men självklart vill vi vara både en bra leverantör och arbetsgivare. Vi ska fortsätta att bygga en företagskultur som uppmuntrar utveckling och som hjälper medarbetarna att bli sina bästa jag.

Vad har varit det viktigaste resultatet av arbetet hittills?

– Idag vet betydligt fler vilka vi är och de värden som vi står för. Jag får ofta förfrågningar om att föreläsa kring hur man arbetar med värderingar, ledarskap och andra hållbarhetsfrågor. Jag får inbjudningar från både privata och offentliga organisationer. En annan viktig sak är att antalet spontanansökningar ökat.

Vad är ditt främsta fokus som vd för Sodexo det närmaste året?

– Vårt huvudsakliga fokus ligger på tillväxt. Vi ska jobba med medarbetarnas engagemang och öka innovationstakten inom digitalisering. Det är anledningen till att vi startat SPARX som är Nordens första acceleratorprogram inom vår bransch.

Vilken är Sodexos största utmaning i år?

–Det är kompetensförsörjningen. Vi måste fortsätta att jobba med olika frågor som gör oss attraktiva som arbetsgivare så att vi kan behålla nuvarande talanger och duktiga medarbetare, men också attrahera nya.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...