Annons

Stark restaurangtillväxt första kvartalet

zoom Flera restaurangkategorier upplevde ett uppsving i försäljningen årets första kvartal. Foto: Colourbox
Flera restaurangkategorier upplevde ett uppsving i försäljningen årets första kvartal. Foto: Colourbox
NYHETER. Efter en tid med låg tillväxt ser flera restaurangkategorier ett uppsving årets första kvartal. ”Det ser ut som den osäkra marknaden vi såg för ett år sedan har stabiliserats”, säger Jonas Siljhammar, vd på Visita.
Annons

I mars kunde man på besöksliv läsa om hur restaurangerna med förbättrade strukturer och nya strategier förbereder sig på sämre tider.

Men efter flera kvartal av inbromsning, upplevde flera restaurangkategorier ett uppsving under 2019 års tre första månader, enligt ny statistik från SCBs Restaurangindex.

Restaurangernas volymomsättning (omsättning rensad för inflation) steg med 1,8 % i det första kvartalet 2019, jämfört med samma period ett år tidigare. Det var tredje kvartalet i följd med tillväxt och mer än en fördubbling i tillväxttakten från föregående kvartal.

– Restaurangnäringens omsättning har under lång tid varit på mycket höga nivåer och dagens siffra visar att tillväxten stärkts. Det ser ut som den osäkra marknaden vi såg för ett år sedan har stabiliserats, säger Jonas Siljhammar, vd på Visita.

Samtidigt visat respektive restaurangkategori på stora skillnader tillväxt. Störst visar hotellrestauranger, som ökade volymförsäljningen med 15,3 procent jämfört med samma period 2018. Trafikrestaurangerna växte med 5,6 procent. Lunch- och kvällsrestauranger, som är den största kategorin i branschen, visade en tillväxt på 2,0 procent jämfört med första kvartalet 2018.

Vissa kategorier uppvisade en negativ utveckling, där kaféer/konditorier och personalrestauranger minskade mest, med 7,1 respektive 7,0 procent.

Enligt Visita stärker siffrorna bilden att det är turism och annat resande som driver tillväxten, medan hushållen är lite mer avvaktande i den vardagliga konsumtionen.

– Att hotell- och trafiknära restauranger växer kraftigt visar att Sverige, som en hållbar och naturnära destination, fortsätter locka turister. Det finns goda anledningar att tro på en stark sommar för besöksnäringen, säger Jonas Siljhammar.

Den totala restaurangmarknaden uppgick 2018 till cirka 135,7 miljarder kronor inklusive moms.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...