Annons

Starkt bokningsläge hos campingföretagen

zoom På Råbocka Camping var midsommar fullbokad redan för<br />
 en månad sedan, säger delägare Madelene Bernaxel. Foto: Colourbox, SCR
På Råbocka Camping var midsommar fullbokad redan för
en månad sedan, säger delägare Madelene Bernaxel.
Foto: Colourbox, SCR
NYHETER. Det går bra för campingföretagen. Fjolårets sommarvärme, ökad klimathänsyn och behov av enkelt och lugnt semesterfirande är faktorer som bidrar till hårt bokningstryck.
Annons

För en av Sveriges största campingkedkor Nordic Camping resort är bokningsläget 35 procent upp jämfört med samma period 2018. Fjolårets sommarvärme, den svaga svenska valutan och ett ökat intresse för klimatfrågan är några av de tyngst vägande faktorerna till att fler väljer en svensk sommar, enligt Johan Söör, koncernchef för Nordic Camping och First Camp.

– Det känns väldigt positivt, det är en marknad som stadigt ökar och som är konjunkturokänslig. Jag tror att vi till och med kan gynnas av en lågkonjunktur, då många är mer intresserade av ett prisvärt boende, äger Johan Söör.

Vilken som är den tyngst vägande faktorn till branschens medvind är svårt att säga, men han konstaterar att liksom fjällanläggningarna efter en bra vinter, påverkas campingföretagen positivt av en varm sommar.

 – Vi ser också en växande företagsmarknad, vilket också gör oss mer okänsliga för en konjunkturnedgång. Jag har sedan jag tillträdde för ett år sedan sagt att marknaden har fantastisk potential, och det är roligt att se att det stämmer.

Hur drar ni annars nytta av det starka läget?

 – Vi ser ännu mer positivt på marknaden, vilket gör att vi är mer benägna att investera. Bara i år investerar vi i koncernen cirka 70 miljoner kronor i uppgradering och utbyggnad av campingplatser och i fler aktiviteter både för barn och vuxna.

På Nordvästra Skånes Campings fyra anläggningar har bokningarna kommit tidigare än vanligt.

 – Det har bokat på ordentligt hittills, vi märker för varje år att bokningarna kommer in tidigare, gästerna vill inte riskera att det är fullt, säger Madeleine Bernaxel, som driver Råbocka-, Lerberget-, Osby- och Sjötorgets Campingplatser.

 Bokningen öppnade i mitten av januari, och midsommar har varit fullbokad sedan en månad tillbaka.

 – När vi började för sju år sedan hade vi platser på midsommarända fram till ett par veckor innan, förra året blev det fullt i slutet av mars. Samma med juli månad när det gäller stugor, hela sommaren är i princip fullt.

Vad tror du påverkar mest? 

 – Att man tidigare campade på ett annat sätt, många campinganläggningar tog inte ens bokningar. Man stannade och tog en plats. Nu vill man sitta hemma i god tid och planera sin semester och bestämmer vd man ska göra och var man vill stanna. Det har förstås också mycket med de digitala bokningsmöjligheterna att göra, säger Madelene Bernaxel.

 Vad beror den växande campingtrenden på?

 – När det är oroligt i världen vill känns det tryggare att vara hemma, även klimatfrågan är viktig, där fler väljer bort den årliga charterresan.

 Vad lockar mest med camping tror du?

– För barnfamiljer är det väldigt trevligt och enkelt att ha sitt illa hus med sig. Det är fritt för barnen och väldigt socialt, det är ett avslappnat och enkelt semestersätt med mycket gemenskap, när man vill.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...