Annons

Starkt kritik mot hotellsajterna

zoom Sajterna måste bli mer transparenta, menar brittiska konkurrensmyndigheten. Foto: Colourbox
Sajterna måste bli mer transparenta, menar brittiska konkurrensmyndigheten. Foto: Colourbox
NYHETER. Hotellbokningssajter anklagas för vilseledande information om rabatter. Får varning av brittiska konkurrensmyndigheten.
Annons

Den brittiska motsvarigheten till svenska Konkurrensverket, Competition and Markets Authority, CMA, riktar hård kritik mot ett antal bokningssajter, på branschspråk så kallade OTAer. Kritiken gäller att de aktuella sajterna ska ha lämnat vilseledande uppgifter gällande rabatter och dolda avgifter, skriver Direkt som hänvisar till brittiska Independent.

CMA har nu gett se sex bokningssajterna Agoda, Booking.com, Ebookers, Expedia, Hotels.com och Trivago en tidsfrist till september för att skärpa till sig och bli tydligare.

Independent skriver enligt Direkt att OTA:erna har gått med på att ”sluta ge felaktiga intryck om ett hotellrums popularitet, och att börja redovisa totalkostnaden för rummen”.

Vidare ska alla avgifter som redovisas uppges i sajternas rubriker. Sajterna måste enligt CMA bli mer transparenta och uppge om de fått betalt för att ranka vissa hotell högre i sökresultaten.

Myndighetens undersökning av bokningssektorn har pågått under 14 månader, skriver Direkt.

Med Besöksliv når du stjärnorna i restaurangbranschen

Med Besöksliv når du stjärnorna i restaurangbranschen

Besöksliv är tidningen och rekryteringskanalen för cheferna och ägarna på de över 7 100 hotell, restauranger, campingar och anläggningar som är medlemmar i Visita