Annons

Etour: Stereotypa bilder av kvinnor och män i fjällen

zoom Svenska fjälldestinationer ger en stereotyp bild av män och kvinnor, enligt en ny undersökning från Etour. Foto: Etour
Svenska fjälldestinationer ger en stereotyp bild av män och kvinnor, enligt en ny undersökning från Etour. Foto: Etour
Landets fjälldestinationer ger en stereotyp bild av män och kvinnor, enligt en ny undersökning. Männen porträtteras oftast när de utför utmanande actionaktiviteter medan kvinnorna skildras i lugna miljöer. "Det är problematiskt av flera anledningar", säger doktoranden Kristin Godtman Kling vid turismforskningsinstitutet Etour.

Annons

Sverige är ett av världens mest jämställda länder, men när det gäller aktiviteter i fjällen finns det stora genusskillnader. Det visar en ny studie från turismforskningsinstitutet Etour vid Mittuniversitetet i Östersund. Den tar avstamp i en stor undersökning om svenskarnas friluftsvanor.

I den har 40 olika aktiviteter undersökts och när de analyserades ur ett genusperspektiv visade tolv på statistiskt säkerställda skillnader i deltagande mellan kvinnor och män. I elva av dessa, bland annat jakt och fiske, deltar män i större utsträckning än kvinnor.

Kan begränsa i valet av aktiviteter

Undersökningen visar också att hälften av de som planerar att besöka fjällen hämtar information på internet. Därför har forskarna gjort en analys av webbsidorna hos landets fem största fjälldestinationer – Funäsfjällen, Idre fjäll, Sälen, Vemdalen och Åre – för att ta reda på hur de porträtterar män och kvinnor.

– Det här är en ganska liten studie men vi kan ändå se att friluftslivsaktiviteter i fjällmiljö framställs stereotypt. Jag tror att det kan begränsa män och kvinnor i deras val av aktiviteter, säger Kristin Godtman Kling som ligger bakom studien.

Männen förekommer oftare på bilder av utmanande och actionfyllda aktiviteter som rafting och mountainbikecykling medan kvinnorna i större utsträckning skildras i lugna miljöer.

– Det här gör att kvinnor får färre förebilder när det gäller vissa aktiviteter och att de kan känna sig exkluderade eller nervösa för att testa av rädsla för att inte passa in, säger Kristin Godtman Kling.

– Det kan också vara problematiskt för män som inte känner igen sig i bilden av adrenalinsökande äventyrare. Jag tror inte att det här är något medvetet från destinationernas sida, det handlar nog mer om att man inte reflekterar över vilka bilder som väljs och vad de representerar.

Viktigt att inte göra skillnad

Linda Morell, pressansvarig på Skistar, känner inte igen den stereotypa bilden när hon tittar på företagets egen kommunikation.

– Vi har en tjej på förstasidan om offpiståkning och tittar man på våra cykelbilder är det både män och kvinnor.

Är det ett medvetet val?
– Det är en del av vårt sätt att jobba. För oss är det viktigt att inte göra skillnad på män och kvinnor, utan att alla får samma förutsättningar.

När Linda Morell ser andra bilder som skildrar friluftsliv händer det dock att hon reagerar på att det kan kännas stereotypt.

– Jag tror inte att det behöver vara ett medvetet val. Det kan handla om att man inte har möjlighet att ha modeller och därför tar de man har.

Kristin Godtman Kling ska nu titta närmare på tillgängligheten i fjällen. Hon är en av forskarna bakom projektet ”Tillgänglig och inkluderande naturturism: goda exempel på universellt utformade produkter” som nyligen beviljats bidrag av BFUF, och som Besöksliv skrivit om tidigare.