Annons

Stockholm ska bli tydligare HBTQ-destination

zoom Foto: Melker Dahlstrand
Foto: Melker Dahlstrand
NYHETER. Stockholm behöver bli bättre på att attrahera HBTQ-besökare. Initiativet Stockholm LGBT bjuder in till ett internationellt symposium för att utbilda besöksnäringen i HBTQ-turism.
Annons

Från att länge har legat i topp har Stockholm, enligt företagarföreningen Stockholm Gay Life, fallit i de internationella rankningarna över HBTQ-destinationer. Det vill företagarföreningen Stockholm Gay Life ändra på. Därför har man dragit igång marknadsföringsprojekt Stockholm LGBT.

Samarbetspartners i besöksnäringen

Projektet löper över två år och drivs och finansieras av samarbetspartners som består av hotell, restauranger, klubbar, attraktioner samt Visit Stockholm och Stockholms Handelskammare.

– Det pratas väldigt lite om Stockholm som besöksmål till den är gruppen och det märks tydligt. Vårt syfte är att samla besöksnäringen kring en gemensam kommunikation och plattform för marknadsföring och produktutveckling för att öka intresset för Stockholm som besöksdestination, säger Kenneth Hallström, vd för Stockholm Gay Life.

Målet är att ”återigen” hamna högt i placeringarna över HBTQ-destinationer, och att öka antalet turister från denna grupp. Projektet drivs av Christina Guggenberger, som tidigare har jobbat med Visit Stockholm i en liknande roll.

Internationellt symposium

En viktig del i projektet som samarbetspartners och andra kan ta del av är ett internationellt symposium som äger rum på Berns i Stockholm den 29 oktober.

– Vi ska bjuda på omvärldsspaning och verktyg för hur man kan marknadsföra sig mot denna målgrupp. Vi ska titta på hur målgruppen ser ut och prata om varför det är viktigt för affärerna att aktivera den, säger Christina Guggenberger.

Utbilda och inspirera

Målet är att symposiet ska vara utbildande och att deltagare och gäster – företag i besöksnäringen, ska gå därifrån och ha bättre koll på hur de ska attrahera HBTQ-turister.

– Detta är en ambitiös satsning med internationella välrenommerade talare.

Förstår företag i Stockholms besöksnäring vikten av att marknadsföra sig mot dessa målgrupper?

– Ja det tycker jag, men vi måste gemensamt jobba för att stärka och lyfta varumärket. Det här är en organiserad målgrupp med speciella plattformar och nischade bloggare, och man ska synas måste man vara där. Stockholm har tidigare hamnat på topplaceringar i listor och fått så mycket priser internationellt, vilket har gjort att destinationen har hamnat i folks medvetande, vi behöver hamna där igen, säger Christina Guggenberger.

För Stockholm som varumärke är det generellt sett en styrka att uppfattas som öppen, tillägger hon. Det är en av stadens starkaste ”usp”, eller unika fördelar i all kommunikation.

– Det är viktigt att framstå som en stad som välkomnar alla och förstår diversifiering, både när det kommer till att locka besökare och att attrahera bra talanger till företagen. Idag är konkurrensen stenhård, och många destinationer har helt andra finansiella muskler.

Vad kan Stockholm förlora på att inte marknadsföra sig mot denna målgrupp?

– Först och främst så förlorar man en viktig del av besökarna. Min personliga uppfattning är om man inte gör sin röst hörd så gör någon annan det. Och det går inte att skjuta med hagelbössa, man måste veta vem man pratar med, var de finns och hur man ska kommunicera, säger Christina Guggenberger.

Läs mer om The LGBT Travel Symposium HÄR.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...