Annons

Stockholmsmässan behöver ett lyft – kan flytta till Kista

zoom För tio år sedan tävlade Stockholmsmässan med åtta destinationer i Europa,<br />
 idag är de 19. Foto: Stockholmsmässan
För tio år sedan tävlade Stockholmsmässan med åtta destinationer i Europa,
idag är de 19.
Foto: Stockholmsmässan
NYHETER. Nordens största mäss- och kongressanläggning Stockholmsmässan måste utvecklas och växa. Alternativen som ledningen ser över är att miljardinvestera i den befintliga anläggningen, eller flytta till Kista.
Annons

Stockholmsmässan har över 40 år på nacken. För att stå sig i den växande konkurrensen både från internationella destinationer och inom Sverige, så behöver anläggningen få sig ett rejält lyft. Alternativet är att flytta till ett mer attraktivt område, som Kista.

– Det pågår en utredning där vi tittar på möjligheterna till en eventuell omlokalisering. Vi ser ett tydligt mönster att framgångsrika mötesanläggningar utvecklas i ett livaktigt närområde där det även finns flera andra anledningar till besök, både för privatpersoner eller yrkesmässigt, säger Stockholmsmässans vd Patric Sjöberg.

Några konkreta besked om hur utredningen fortgår eller när en eventuell flytt skulle vara aktuell har inte Patric Sjöberg i dagsläget.

– Vi är nordens största anläggning, och vi tar de stora mässorna och internationella kongresserna, och Stockholm är en väldigt attraktiv destination. Men vi behöver fler anledningar att besöka mässområdet än bara när anläggningen har en aktivitet. Därför behöver vi utvärdera andra alternativ och då är Kista, Sveriges Silicon Valley ett.

Sekundära anledningar att besöka området är nödvändigt för att mässan ska kunna öka sin omsättning, menar Patric Sjöberg. Exempel på det är shopping, andra typer av mötesplatser, fler konferensanläggningar samt hotell.

Finns det för få andra anledningar att besöka Älvsjö?  

– Det finns många i Stockholm men inte i Älvsjö, vi tar de stora evenemangen, men vi behöver öka omsättningen på mindre möten för 200-800 personer.

Konkurrensen inom mässanläggningar har hårdnat avsevärt. För tio år sedan tävlade Stockholmsmässan om de stora internationella kongresserna med åtta destinationer i övriga Europa, idag är de 19.

– På konsumentsidan är det nöjesplånboken vi tävlar med, och även där har det tillkommit enorma valmöjligheter.

Stockholmsmässan omsatte 500 miljoner kronor 2017, som benämns som ett ”normalår”. Hur blir 2018?

– 2018 är ett högår med många internationella kongresser och konferenser och med våra tre stora vartannat år-mässor, Gastro Nord, Skydd och Nordbygg, så detta blir ett fantastiskt år. 2016, som också var ett högår, omsatte vi 650 miljoner kronor, och i år kommer det att bli mer, säger Patric Sjöberg.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...