Annons

Därför vinstvarnar Scandic

zoom I Stockholm fanns det 1700 fler hotellrum att hyra ut<br />
 i november 2017 jämfört med samma period 2016. Foto: Scandic
I Stockholm fanns det 1700 fler hotellrum att hyra ut
i november 2017 jämfört med samma period 2016.
Foto: Scandic
NYHETER. Stark tillväxt av hotellrum i Stockholm under 2017 och en efterfrågan som inte riktigt hängde med. Det är ett av skälen till att hotellkedjan Scandic vinstvarnade för fjärde kvartalet igår. ”Inte konstigt att efterfrågan inte är lika stark”, säger Visitas Björn Arnek.
Annons

Ett lägre resultat för den svenska verksamheten på grund av en svagare marknad, samt engångskostnader för centrala funktioner jämfört med föregående år. Norden och övriga Europa ska ha haft en fortsatt positiv resultatutveckling, skriver Scandic i ett pressmeddelande om anledningen till att bolaget vinstvarnar för fjärde kvartalet.

– Det var väldigt många nya hotell som öppnade samtidigt under 2017, det är klart att det är svårt för efterfrågan att öka lika mycket. Om utbudet ökar med 8 procent, vilket det gjorde, så är det ytterst sällsynt att efterfrågan ökar lika mycket, säger branschorganisationen Visitas avdelningschef för branschekonomi, Björn Arnek.

Enligt Visita fanns det i november 1700 fler hotellrum att hyra ut i Stockholm jämfört med november 2016, vilket är en ökning med 8 procent. Efterfrågan ökade under samma period med runt 4-5 procent.

Björn Arnek anser att det är viktigt att notera att beläggningsgraden i Stockholm är 71 procent, vilket är en hög nivå, trots att den är något sämre än 2016 som var ett rekordår, då den låg på 73 procent.

– Det är klart att man pressar beläggningsgraden när det kommer så många nya hotell. I år blir det mindre tillväxt av hotellrum så då får vi se om efterfrågan kommer ikapp, säger Björn Arnek.

Vad är prognosen för 2018?

– Efterfrågan på hotellrum har en tydlig koppling till konjunkturen, men trots det så finns det ett antal indikatorer på att tillväxten inte blir så hög som man kan förvänta sig av konjunkturen.

– Bland annat ser vi att bokningsläget är lite sämre, företagens förväntningar har dämpats och tillväxttakten har gått ned något under de sista månaderna. Vi tror på tillväxt men är lite försiktigare än vad vi var för ett halvår sedan, säger Björn Arnek.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...