Annons

Stort intresse för branschen på Future Skills

zoom Under Future Skills fick ungdomar prova på viktiga<br />
 arbetsuppgifter i hotell- och restaurangyrken. Foto: Visita
Under Future Skills fick ungdomar prova på viktiga
arbetsuppgifter i hotell- och restaurangyrken.
Foto: Visita
NYHETER. För andra året i rad anordnades Future Skills som en del av Gymnasiedagarna i Göteborg. Besöksnäringen var på plats för att locka elever till ”världens roligaste bransch”.
Annons

För andra året i rad anordnades mässan Future Skills, en del av Gymnasiedagarna i Göteborg. Visita hade bjudit in medlemmar som Scandic, Clarion Post och First Camp att representera branschen och svara på frågor.

– Det är viktigt att vara med och visa på vilka valmöjligheter som finns, många tänker inte ens på vår bransch, men vi jobbar mycket mot företagsboende och long stay-boende, så det är så mycket mer än bara camping, säger Pernilla Nilsson, personalchef på First Camp.

Ger det något konkret att vara med?

– Det är jättesvårt att hitta kompetens idag, så jag tror att alla företag måste se sig om efter hur vi hittar framtidens kompetens, så jag hoppas att det kan ge någonting på lång sikt, säger Pernilla Nilsson.

I en prova-på-monter kunde elever från olika skolor fick testa att utföra arbetsuppgifter som att vispa maräng, springa med bricka, bädda med påslakan och göra drinkar.

– Vi har haft fullt i vår monter nästan hela tiden så det har gått väldigt bra, säger Visitas kommunikatör Malin Wendt som var på plats.

Vad är speciellt med Future Skills som mässa?

– Eftersom detta är en gymnasiemässa och inte en jobbmässa tycker vi att det är väldigt bra att vi både får prata med elever och föräldrar. Det finns en utbredd fördom att man inte ska läsa yrkesprogram för att man då inte kan läsa på högskola. Därför känns det bra att få prata med föräldrar om vilka möjligheter som finns, och att man är garanterad jobb i vår bransch, säger Malin Wendt.

Vad är man mest nyfiken på?

– Många vet inte riktigt vad besöksnäringen är, det första de säger automatiskt är att de vill jobba som kock eller receptionist, så det är roligt att kunna visa vad det mer finns att göra, det finns många yrken och roller som man inte känner till.

Vad hoppas ni få ut av detta?

– Vi behöver folk och behöver visa för den här gruppen, gymnasieelever och föräldrar, hur det är att jobba i världens roligaste bransch. Förra året slog det väldigt väl ut och vi hoppas att det gör det i år också. Det här är ett ”måste-event” för vår bransch.

Med Besöksliv når du stjärnorna i restaurangbranschen

Med Besöksliv når du stjärnorna i restaurangbranschen

Besöksliv är tidningen och rekryteringskanalen för cheferna och ägarna på de över 7 100 hotell, restauranger, campingar och anläggningar som är medlemmar i Visita