Annons

Strategiskt tänk bakom Sveriges sommarstad

zoom Långsiktiga investeringar och bredden av olika saker att göra är skälen till Kalmars populäritet som sommarstad, tror turistchef Stefan Johnson Foto: Destination Kalmar
Långsiktiga investeringar och bredden av olika saker att göra är skälen till Kalmars populäritet som sommarstad, tror turistchef Stefan Johnson Foto: Destination Kalmar
NYHETER. För fjärde året i rad koras Kalmar till Sveriges sommarstad av Reseguiden. ”Vi är noga med att tänka långsiktigt”, säger turistchef Stefan Johnson.
Annons

För 11:e året i rad utser jämförelsesajten reseguiden Sveriges sommarstad. Och för fjärde året är det Kalmar som kammar hem vinsten.

Omröstningen har varit tuff, enligt Reseguidens projektledare Louise Nilsson, och andra respektive tredje plats intogs av Härnösand och Västervik.

– Vi mycket nöjda med deltagandet, vi kunde knappt fått mer respons i årets omröstning, så många turistbyråer, tidningar, kommuner och privatpersoner har hjälpt oss att nå ut i årets omröstning, säger Louise Nilsson.

Stefan Johnson, turistchef på Destination Kalmar gläds över förstaplaceringen, som betyder mycket för staden, invånare och besökare.

–Vi är jätteglada över att så många väljer att rösta på Kalmar, och tackar alla våra företag och partner som finansierar vår utveckling. Det är tack vare att vi drar åt samma håll som vi har ett så rikt innehåll och en så tydlig känsla för vår plats, säger Stefan Johnson.

Samarbetspartner är hotell, restauranger, men också industriföretag som ser vikten av att Kalmar jobbar med sin destinationsutveckling, inte bara för att locka hit turister, utan även fler bosatta.

–Vårt samarbete är ytterst viktigt för platsen, och en stor del i det är att sommaren blir fylld av innehåll och händelser för våra besökare.

Varför vinner Kalmar gång på gång denna utmärkelse?

–Vi har en bredd av olika besökare som vill uppleva olika saker, Kalmar passar ung som gammal, historieintresserad som musik- och nöjesintresserad.

Stefan Johnson tillägger att destinationsutvecklingsbolaget också är tydliga i sin kommunikation till alla samarbetspartner.

Hur då?

–Som att förklara att om vi tillsammans skjuter till kapital för att satsa på att utveckla vår plats så kan vi åstadkomma mer. Alla bidrar, vi lägger 4 Mkr årligen i en strategisk plånbok ska nyttjas för långsiktiga investeringar. Vi är noga med att tänka långsiktigt och att investeringarna ska ge någonting tillbaka.

Hur bestämmer ni vad ni ska investera i?

–Genom en bra dialog med företagen, och utifrån strategiska instrument. Vi gör ingenting som inte gör nytta för platsen, det ska gagna invånare, företag och besökare.

Kalmar hade 419 000 gästnätter 2017, en ökning med 3,3 procent från året innan.

Om du själv fick välja en plats att besöka i Kalmar, vilken blir det då?

–Kalmar Slott, för det är en sådan fantastisk arena med så underbart innehåll. I sommar har vi fått hit utställningen Da Vinci inventions. Slottet är för mig en symbol för vårt område, säger Stefan Johnson.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...