Annons

Stureplansgruppen: ”Det finns en samsyn i viljan att växa”

zoom Petter Stordalens kunskapsbank gjorde  Strawberry Equities<br />
attraktivt som ny delägare, säger Per Gunne. Foto: Stureplansgruppen
Petter Stordalens kunskapsbank gjorde Strawberry Equities
attraktivt som ny delägare, säger Per Gunne.
Foto: Stureplansgruppen
NYHETER. Stureplansgruppen ser stora möjligheter med att Petter Stordalens investmentbolag Strawberry Equities köper in sig i nöjeskoncernen.
Annons

Igår kom nyheten att Petter Stordalens investmentbolag Strawberry Equities köper 10 procent av krog- och restaurangkoncernen Stureplansgruppen. Besöksliv har pratat med vice vd Per Gunne om affären.

Varför säljer ni tio procent av Stureplansgruppen till en konkurrent?

– Det är Petter Stordalens privata investeringsbolag som köper en del i Stureplansgruppen. Bolaget investerar främst i onoterade bolag med stor tillväxtpotential inom besöksnäringen. Strawberry Equities är ingen konkurrent till Stureplansgruppen, tvärtom, säger Stureplansgruppens Per Gunne.

Men varför just Petter Stordalens bolag?

– Petter sitter på en enorm kunskapsbank och ett mycket bra nätverk. Vi har tidigare arbetat tillsammans med ett antal projekt och har fattat tycke för varandra.

Vad betyder det konkret att Strawberry Equities blir delägare – hur mycket får de bestämma?

– Vimal Kovac är fortsatt majoritetsägare med 60 procent av rösterna. Men vi ser stora synergier och möjligheter mellan bolagen.

Hur kompletterar ni varandra?

– Det viktigaste är att bägge bolagen är entrepenörsdrivna. Den finns en stor samsyn om viljan utvecklas och växa. Historiskt sett har restauration, möten och nöje varit Stureplansgruppens starkaste sidor. När vi nu expanderar inom boutiquehotell i premiumlägen så har vi givetvis nytta av att Petter, som byggt en av Nordens största hotellkedjor, är en så driven och engagerad delägare.

Vad har ni för gemensamma planer? 

– Exakt hur vår gemensamma framtid ser ut återkommer vi till när det är dags.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...