Annons

Stureplansgruppen satsar på alkoholfritt: ”folk är nyktrare idag”

zoom Det alkoholfria spritsortimentet rullas först ut på Spybar<br />
 i Stockholm och sedan vidare till övriga nattklubbar. Foto: Stureplansgruppen
Det alkoholfria spritsortimentet rullas först ut på Spybar
i Stockholm och sedan vidare till övriga nattklubbar.
Foto: Stureplansgruppen
NYHETER. Stureplansgruppen vill leda utvecklingen av alkoholfria dryckesalternativ på nattklubbar. Som ett steg i det introducerar krogkoncernen alkoholfri sprit på sina nattklubbar med start på Spybar i Stockholm.
Annons

I internationella städer som London och Berlin har intresset för alkoholfri sprit vuxit starkt de senaste åren. Nu hakar Stureplansgruppen på trenden och lanserar alkoholfri sprit på sina nattklubbar.

– Vi vill ligga i framkant och leda utvecklingen. Inte för att det är så många som frågar efter alkoholfri sprit, men för att det ska finnas för de som vill ha, säger Per Gunne, vice vd för Stureplansgruppen.

Istället för att bli serverad en fruktdrink när man beställer alkoholfritt, kan man nu få drinkar med alkoholfri spritbas som gör det möjligt för klassiker som Gin & Tonic och Old Fashioned. Fast utan alkohol.

Sortimentet rullas först ut på Spybar i Stockholm och sedan vidare till restauranggruppens övriga nattklubbar i Stockholm, Göteborg och Visby. På sikt är ambitionen att det även ska finnas på restaurangerna.

– Vår idé är att vi ska ha ett brett utbud oavsett plånbok, smak och om man vill ha alkohol eller inte. Vi börjar med Spybar där vi kommer att ha totalt ett 50-tal alkoholfria alternativ, säger Per Gunne.

Ser ni en växande trend inom alkoholfritt?

– Vi ser att folk är nyktrare idag än för tio år sedan. Men vi ser också att folks smak och intresse är bredare, man vill ha olika saker idag och man vill variera sig och då måste vi kunna erbjuda olika alternativ. Även de som normalt sett dricker alkohol, vill ibland varva med ett alkoholfritt alternativ.

Vad är ambitionen med det alkoholfria sortimentet förutom att ni vill kunna erbjuda alternativ ?

– Vi tror inte på ökad försäljning, men att vi genom ett bredare utbud blir ett bättre ställe för fler personer.