Annons

Svenska Mässan sjösätter expansion tidigare än planerat

zoom Det nya planet på Svenska Mässan ska ge möjligheter att ha fler evenemang och mässor i framtiden.
Det nya planet på Svenska Mässan ska ge möjligheter att ha fler evenemang och mässor i framtiden.
NYHETER. Svenska Mässan i Göteborg ska växa för att möta ökad efterfrågan. Det är trycket från den internationella marknaden som gör att man sätter igång tidigare än planerat. Nu släpps byggritningarna och där finns förutom nya torn skisser på ett helt nytt våningsplan. 
Annons

Det går bra för Svenska Mässan i Göteborg. Så bra att man nu har beslutat att påskynda en 14 000 kvadratmeter stor expansion av mässområdet.

[LÄS MER: ”Svenska Mässas vd: Så slog vi rekord – igen”]

Ett nytt våningsplan kommer att byggas i mässområdet och ett helt nytt scenhus kommer att öka kapaciteten för scenshower och konserter.

–Våra förväntningar har överträffats och vi har beslutat att vi måste expandera tidigare än väntat för att möta den ökade efterfrågan, inte minst från internationella marknaden, säger Carin Kindbom, vd på Svenska Mässan.

 

Fler nya evenemang

Möjligheten att tillgodose det tryck som finns från den internationella marknaden är en av huvudanledningarna till att man tidigarelägger utbyggnaden.

–Ambitionen är att vi ska kunna erbjuda plats till ännu fler stora internationella evenemang i framtiden, vi vill kunna erbjuda plats till de som vil förlägga mässor och konferenser här, säger Carin Kindbom och fortsätter:

–I all den expansion vi gör strävar vi efter att skapa nya flöden och evenemang till Göteborg.

Det nya våningsplanet är bara en del av ett långsiktigt planeringsarbete för att förstora Svenska Mässan. Andra planerade expansioner är att bygga ut hotellverksamheten och att utvidga entréerna.

–Det här är det första steget i att skapa ännu flexiblare mötesytor för vår verksamhet, säger Carin Kindbom.

 

Vill starta snarast

I och med byggandet av ett tredje plan på mässområdet kan det komma att finnas möjligheter i framtiden att öppna upp markplan för andra funktioner än mäss- och konferensverksamhet.

–Vi vill gärna integrera markplan med resten av stadsrummet, vi kan tänka oss att det kan användas för till exempel shopping eller andra former av mötesytor, säger Carin Kindbom.

I dagsläget finns det inte någon färdig tidsplan för när bygget kommer att påbörjas eller vara färdigt. Men Carin Kindbom hoppas att man kommer att kunna komma igång så snart som möjligt.

–Vi måste självklart ta hänsyn till handläggningstider samt de evenemang som redan är inbokade så att de inte påverkas av ombyggnationen. 

Framtiden i fokus på Hotel market day

zoom
"Digitaliseringen är en utmaning på det sättet att den har inneburit en stor förändring för hela branschen", sa Pandox vd Anders Nissen. Foto: Besöksliv
NYHETER. När den 22:a upplagan av Pandox Hotel Market day gick av stapeln inför ett fullsatt Hilton Slussen var fokus på framtidens och globaliseringens utmaningar.
Annons

Hotellfastighetskoncernen Pandox vd Anders Nissen hälsade på tisdagen 350 gäster från tio länder välkomna till ett fullsatt auditorium i egna hotellet Hilton Slussen i Stockholm.

Pandox hotellmarknadsdag bjöd på framtidsspaningar bland annat i makroekonomi, om en dynamisk värld, effekter av globalisering, och om var jobben tar vägen när robotarna tar över. Frågor som ställdes var hur företag, däribland de inom hotellbranschen, ska förhålla sig till förändringar inom teknologi, ekonomi, vanor och värderingar.

Anders Nissen pekade på digitalisering och nya affärsmodeller som två av de största utmaningarna för hotellbranschen.

– Digitaliseringen är en utmaning på det sättet att det har blivit en stor förändring för hela branschen, men samtidigt har nya digitala spelare som Expedia och Hotels.com fördubblat marknadsföringen för hotellen och bidragit till enklare teknologi, vilket är bra.

Har de nya plattformarna gynnat hotellbranschen?

– Absolut, det är klart att de tar hög provision, men de öppnar hela marknaden för ”leisure”. Sedan innebär de nya distributionsformerna att företagaren förlorar lite makt över kanalerna, men det blir ju å andra sidan lättare för hotellen att få direktkontakt med gästen.

Men konkurrensen är tuffare idag?

 – Ja, digitaliseringen innebär ju ett nytt sätt att hitta hotell för gästen. Tidigare kom kanske alla amerikaner till Hilton för det kände de till, men nu får de information i digitala kanaler och på Trip Advisor, vilket gör att de hittar lättare till andra hotell.

 Det är den 22:a upplagan av Hotellmarknadsdagen. Vad tycker du om dagen? 

– Det är den bästa på 22 år. Vi har spännande ämnen och fantastiska talare med utblick mot framtidsfrågor men med en positiv underton, vilket är spännande. Det finns lösningar på de globala problemen, som Oxford-professorn Ian Goldin sa. Det gillar vi.

Hur ser framtiden ut för hotellfastighetsbranschen?

– Utgångspunkterna med 4 procents tillväxt de nästa tio åren, vilket vi räknar med, är positivt. Sedan ser vi att behovet av aktiva ägare och aktiva investerare ökar hela tiden och där har vi en bra position som den största ägaren av hotell i Europa.

Vad står högst på Pandox lista just nu?

– Fortsatt tillväxt, att fortsätta verka som ett stort börsbolag, vilket inte är helt lätt, och att hela tiden tillföra ny kompetens som gör att vi kan fortsätta att ligga i framkant.

Vad ska folk ta med sig härifrån idag?

– En känsla av att tillväxten för branschen är bra och att det finns positiva grundtoner för akademiker att vår bransch tillhör vinnarna.

Visita startar upprop mot sexuella trakasserier och kränkningar

zoom
"#nolltolerans gäller arbetsplatsen i stort, inklusive gäster, annars ska det få konsekvenser" säger Visitas vd Eva Östling. Foto: Visita
NYHETER. För att visa på att en arbetsmiljö inom besöksnäringen ska vara trygg och självklart fri från sexuella trakasserier och kränkningar startar Visita uppropet #nolltolerans.

En trygg arbetsmiljö inom besöksnäringen har varit och är en självklarhet i medlemsorganisationen Visitas etiska regelverk. Samtidigt nås man idag av berättelser som beskriver en annan verklighet, vilket är helt oacceptabelt, menar Visitas vd Eva Östling.

Ett samhällsproblem

Uppropet ska visa på att frågan är viktig, att man på Visita vill ta sitt ansvar för att ”få ett slut på ett samhällsproblem”, och inte minst bidra till att förebygga fler händelser.

– Uppropet #nolltolerans handlar om att uppmärksamma sexuella trakasserier och kränkningar och visa att vi som näring vill göra mer för att få bort det här problemet. På sin arbetsplats ska det vara självklart att man bemöts med respekt av såväl personal som gäster, säger Eva Östling.

Visita ska inom kort att samla aktörer inom besöksnäringen till ett möte för att diskutera mer långsiktigt vad man ytterligare kan göra.

Gäller även gäster

– Våra medlemsföretag har redan förbundit sig att följa Visitas etiska regler, men det är viktigt att komma ihåg att många av kränkningarna kommer från gäster. Det är förstås helt oacceptabelt. #nolltolerans gäller arbetsplatsen i stort, inklusive gäster, annars ska det få konsekvenser säger Eva Östling.

Förutom löftet att jobba förebyggande och agera direkt vid eventuella händelser ska företag som skrivit under Visitas upprop, som publiceras på organisationens hemsida, tilldelas en dekal för att markera att det på stället råder #nolltolerans.

Dubbelvinst för Åre i World Ski Awards

zoom Utmärkelsen Sveriges bästa skidhotell i World Ski Awards 2017 gör att<br />
 Copperhill vågar fortsätta satsa, i sommar ska både rum och lobby renoveras. Foto: Copperhill
Utmärkelsen Sveriges bästa skidhotell i World Ski Awards 2017 gör att
Copperhill vågar fortsätta satsa, i sommar ska både rum och lobby renoveras.
Foto: Copperhill
NYHETER. Det blev storslam för Åre och Copperhill Mountain Lodge när de utsågs till Sveriges bästa skidort respektive skidhotell i World Ski Awards i Österrike: ”Spontant känns det: ”åh, vi gör rätt””, säger Eva Ottosson Rask på Copperhill.

För femte året i rad har världens bästa skidorter och skidhotell utsetts vid World Ski Awards. Tävlingen hölls 17 till 19 november på hotellet A-Rosa Kitzbühel i Österrike, och vinnare i den svenska kategorin blev Åre och Nordic Choice-ägda Copperhill Mountain Lodge.

– Spontant känns det: ”åh, vi gör rätt”. Att vi vann betyder mycket för personalen som gör ett oerhört bra jobb. Och för verksamheten innebär utmärkelsen att vi vågar fortsätta satsa. Vi har många stamgäster och vi vill överträffa deras förväntningar, säger Eva Ottosson Rask, vd för Copperhill.

Storsatsningar väntar i sommar

Förra året investerade man flera miljoner kronor i att renovera hotellrummen, och alla rum fick ett skidförvaringsskåp vid skiduthyrningen. Nästa år väntas fler storsatsningar.

– Vi ska göra en betydligt större satsning. Steg två är att vi stänger hotellet i juni och fortsätter renoveringen av rummen samt bygger om hela lobbyområdet. Det kommer att bli en åtta meter lång bardisk i den ena loungen och konferensrum med utsikt över fjället i den andra.

Läget är ett plus

Utöver investeringarna som har gett resultat är läget på toppen av ett berg en annan motivering till vinsten.

– Våra satsningar på boende, restaurang och spa är viktiga byggstenar. Och att vi ligger högst upp på berget är ett plus. Men jag skulle säga att vinsten främst beror på att vi har ett bra värdskap, personalen utbildas i det.

Hur ser beläggningen ut inför säsongen?

– Vi har haft en fantastisk höst, tidigare år hade vi bara öppet under helgerna i oktober men nu hade vi öppet i stort sett varje dag. Och inför jul och nyår, helger och lov är det nästan fullbokat. Så vi går allt mer mot en året runt-verksamhet. Det innebär också att vi har kunnat dubblera antalet fast anställda det senaste året till 40.

Hur ska ni fira vinsten?

– Vi ska fira med tårta tillsammans med personalen. Det här är deras vinst.

Betygssajt ska guida till hållbara hotell och restauranger

zoom På sajten One Planet Rating kan hotell- och restauranggäster <br />
recensera hur hållbara företagen är.  Foto: One Planet Rating
På sajten One Planet Rating kan hotell- och restauranggäster
recensera hur hållbara företagen är. 
Foto: One Planet Rating
NYHETER. One Planet Rating är en sajt där gäster kan betygsätta städer, hotell och restauranger efter hur hållbara de är. ”Vi vill hjälpa hotell och restauranger att locka medvetna gäster”, säger grundaren Richard Lindberg.

– Många människor bryr sig om hållbarhet. Målet med vår sajt är att använda kraften hos dem för att visa turistindustrin vilka frågor som är viktiga. På så sätt kan besöksnäringsföretagen spendera sina hållbarhetsbudgetar smartare och vi kan få till en positiv förändring i branschen, säger Richard Lindberg som grundat One Planet Rating.

4000 betyg i databasen

One Planet Rating lanserades nu i november efter två månaders testning. Plattformen bygger på Google maps och listar städer, turistaktiviteter, restauranger och hotell som användarna kan betygsätta efter tre huvudkriterier – social-, miljömässig- och kulturell hållbarhet.

 – Vi kallar det ”Tripadvisor för hållbarhet” eftersom grunden är en ratingtjänst som många känner igen. I dag har vi cirka 4000 betyg i databasen som recenserar företag baserat på om de serverar ekologisk mat, har solpaneler eller återanvänder plast, till exempel. Man kan också uppmana ett hotell att stänga av luftkonditioneringen när rummet inte används.

 Det tar några sekunder att betygssätta inom en huvudkategori. Men en expert inom exempelvis förnybar energi kan se fler förbättringsåtgärder och betygsätta enligt flera underkategorier.

Vill hjälpa hotell och restauranger att bli hållbara

Framöver kommer företagen själva kunna lägga upp information på plattformen för att på så sätt marknadsföra sig.

– Just nu jobbar vi på en sådan funktion. Vi vill hjälpa hotell och restauranger att se vad de bör förändra för att locka medvetna gäster.

Bakgrunden till satsningen är att Richard Lindberg tidigare grundat organisationen Congress for Environmental Advancement och arbetat i London med hållbara finanser. Men själva idén kommer från en strand i Grekland.

– Min kollega Johan van As som är grek irriterades över att hans favoritstrand blivit allt smutsigare, och det fanns ingenstans att varna andra turister på ett enkelt sätt. Så föddes grundidén.

Vad hoppas du att One Planet Rating ska leda till?

– Jag vill se den förändring som skett i matbranschen med ekologiska varor hända även i resebranschen. Att kunderna ska börja titta på mer än priset när de väljer hotell eller restaurang.

 Vad blir nästa steg?

 – Om två månader lanserar vi vår mobilapp och nästa år släpper vi en medlemsnivå på plattformen. Då får man lojalitetspoäng när man sätter betyg och det ger tillgång till erbjudanden från hotell och restauranger. För att tjäna pengar kommer vi även lägga till länkar till företagens bokningssystem.