Annons

Svenska Möten startar egen akademi

zoom Svenska Möten har redan examinerat 150 deltagare från sin rådgivarutbildning.  Foto: Pressbild
Svenska Möten har redan examinerat 150 deltagare från sin rådgivarutbildning. Foto: Pressbild
NYHETER. Fler aktörer i besöksnäringen startar egna utbildningar. Den här gången är det Svenska Möten som rullar ut en utbildningsakademi för att höja statusen på jobb mötesbranschen.
Annons

Kompetensförsörjningen är mötesindustrins största utmaning, och liksom inom hotell och restaurang är det svårt att både hitta personal, och behålla stjärnorna på arbetsplatsen.

För att höja kompetensen och statusen på jobb inom mötesindustrin startar Svenska Möten en egen utbildningsakademi med flera olika utbildningar.

– Genom utbildningar lägger vi en grund för att kompetensförsörja personal till anläggningarna, säger Jannis Norén Karas, medlemschef på Svenska Möten.

Svenska Möten lanserade för två år sedan en mötesrådgivarutbildning, som hittills har examinerat 150 deltagare på de olika mötesanläggningarna, och som nu får sällskap bland annat av en managementutbildning.

– Vi försöker skapa utbildningar kopplat till våra medlemmars behov. Rådgivarutbildningen startade vi när vi hade identifierat att vi har gått från att vara ordermottagare till rådgivare, säger Jannis Norén Karas.

Utbildningarna som sker inom ramen för Akademin kommer att variera mellan ledarskap, försäljning, hållbarhet, inköp, säkerhet, revenue management och marknadsföring, samtidigt som man ska fortsätta att utbilda nya mötesrådgivare. Utbildningarna startar under hösten 2019.

Svenska Mötens partners i detta initiativ är bland andra utbildningsföretaget StigFram, Svanen, Benchmarking Alliance, Gr8Meetings och Nores.

Texten uppdateras.