Annons

Swedish Wine Center samlar svenska vinmakare

zoom Jeanette Bohman vill göra det möjligt för små svenska<br />
vinproducenter att synas bättre. Foto: Skivarps Gästgivaregård
Jeanette Bohman vill göra det möjligt för små svenska
vinproducenter att synas bättre.
Foto: Skivarps Gästgivaregård
NYHETER. Vinprovningar av ett 40-tal svenska viner under ett och samma tak. Det ska Swedish Wine center, i regi av Skivarps Gästgivaregård, erbjuda. "Småproducenterna har svårt att komma ut med sina viner på egen hand", säger initiativtagare Jeanette Bohman.
Annons

Idén föddes under en vinresa till Australien där ett stort antal små vinproducenter fanns samlade under ett och samma tak i Small Winemakers Center, – för vinprovningar och marknadsföring. Jeanette och Johan Bohman som driver Skivarps Gästgivaregård, och som säljer viner av flera svenska producenter, ville testa idén på den svenska marknaden.

– Vinerna i Skåne blir bättre och bättre, och många av producenterna har ingen möjlighet att få ut sina viner på annat sätt än via Systembolaget och restaurangerna. Och det är inte värt att skaffa ett vinprovningstillstånd med bara ett vin, om gästen dessutom inte får köpa med sig flaskan, säger Jeanette Bohman, som har mycket att stå i inför premiären i helgen.

Så istället samlar Skivarps Gästgivaregård de svenska producenter som är intresserade, för att erbjuda provningar. Idag står 33 sorter på hyllan, målet är att få in dryga 40 innan högsäsongen som infaller efter midsommar.

Men om man ändå inte får sälja, vad hoppas ni att detta ska ge producenterna?

– Vinproducenterna här är överlyckliga, detta ger folk en möjlighet att jämföra olika svenska viner. Ofta när du ska köpa ett svenskt vin på Systembolaget så gör du det oprövat, och vi ser även att fler restauranger kan få upp ögonen för svenska viner genom denna möjligheten.

Vad betyder satsningen på Swedish Wine Center på er övriga verksamhet?

– Detta passar väldigt bra ihop med resten av det vi gör, eftersom vi använder oss mest av lokala produkter och råvaror. Vi skapar en större medvetenhet om den svenska vinmarknaden och utvecklas samtidigt som besöksmål.

 Vad ska ni erbjuda?

– Vi ska ha arrangerade vinprovningar tillsammans med producenter och leverantörer, som man får anmäla sig till. Sedan ska vi varje dag välja ut vinteman som vi lägger ut på vår hemsida, som man kan slinka in och prova oanmält. Det kan skrämma bort folk om det måste vara så organiserat. Vi vill göra det enkelt för våra turister, säger Jeanette Bohman.

Vad kommer det att betyda om gårdsförsäljning blir tillåtet?

­– Vi kommer fortfarande inte att kunna sälja andras viner över disk, men vi kan ge producenterna en extra skjuts. Besökare kan komma hit och smaka och sedan åka vidare till producenterna för att köpa.

Frågan om gårdsförsäljning drar ut på tiden, utredningen ska sätta igång först 2020, vad är din kommentar till det?

– Jag tycker att det är vansinnigt att man ens fortsätter att utreda en fråga som är så utredd.

– Vingårdarna behöver besöksnäringen för att kunna utvecklas mer, samtidigt som det ger besöksnäringen ett extra ben att stå, inte minst under lågsäsong. Gårdsförsäljning skulle kunna förlänga säsongen långt in i oktober.

Är intresset verkligen så stort för vin i Sverige?

– Ja det tror jag, när vi började med vinprovningar var vi tvungna att tacka nej till bokningar för trycket var så hårt. Det finns ett stort sug efter detta och ett intresse att få mer kunskap om svenska viner. Vi ser också ett jätteintresse från utländska turister som tycker att det är jättespännande, men som blir besvikna över att de inte får köpa med sig.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...