Annons

Tajt gäng skapar Sveriges bästa Ski boutique Hotel 

zoom produkt som uppskattas", säger Lotta Florin. Foto: Pressbild" />
"Det är en klapp på axeln att vi är på rätt väg och gör en
produkt som uppskattas", säger Lotta Florin.
Foto: Pressbild
NYHETER. För andra året i rad utses Buustamons Fjällgård till Sveriges bästa Ski Boutique Hotel i World Ski Awards. Besöksliv har pratat med ägare och vd Lotta Florin om hur man levererar hög service med hjälp av en stark personalkultur.
Annons

På Prisutdelningen i lördags i Kitzbuehl belönades branschens mest framstående hotell som med enastående prestationer nått fram till den internationella juryns urval.

– Jag tror att det har med gästnöjdheten att göra, att vi skapar en jämn kvalitet och får nöjda gäster över lag, säger vd och ägare Lotta Florin.

Hur gör ni för att gästerna ska trivas?

– Vi jobbar mycket med vårt värdskap, vi är litet och personligt, och bryr oss om varje gäst. I restaurangen har vi nyligen dragit ned på antalet gäster för att kunna höja kvaliteten på upplevelsen. Vi har tagit bort à la carten och satsat på menyer, för att kunna vara ute med gästerna i matsalen. Det har varit väldigt lyckat.

Nyckeln till framgång för verksamheten, som förra året omsatte drygt 16 miljoner kronor, – och som har sex fastanställda, och runt 35 säsongsanställda -, är att vara ett litet och tajt team.

– Vår hemlighet för att behålla hög kvalitet är att få till ett litet gäng personer, som passar in och som är beredda att jobba hårt när det gäller, säger Lotta Florin.

Hur gör ni för att få till det?

– Vi försöker att se att alla är lika viktiga, och att man som anställd får göra flera olika saker, och inte minst se till att alla är delaktiga i våra mål. Vi tycker det är viktigt med hälsa, och anordnar olika former av träning där vi kan umgås utanför jobbet.

Men kanske inte minst handlar det om att skapa en företagskultur som de anställda tycker om och trivs i.

Det är inte alltid så enkelt hur har du gjort för att skapa det?

– Vi försöker lyssna på personalen och tillmötesgå deras önskemål, inte minst när det handlar om fria arbetstider. Idag vill man jobba mer flexibelt och fritiden är viktig. Vi går igenom långa processer för att hitta rätt personal, så vill de vara lediga vissa perioder så går vi med på det, så länge de är beredda att hugga i och hjälpas åt när det väl gäller.

Du säger att personen är viktigare än kunskapen hos er, vad ska man vara för person för att passa in på Buustamons Fjällgård.

– Det ska vara en lagspelare som kan ställa upp för teamet, en kugge i hjulet för att få allt att rulla. Man kan tyvärr inte göra någon lång karriär inom företaget men man kan bredda sitt kunnande, så vi är en bra skola.

Kommer de anställda tillbaka?

– Vi har ganska ung personal, ofta kommer de tillbaka tre säsonger, och det får man vara nöjd med.

Sist men inte minst, hur känns det att utses till Sveriges bästa Ski Boutique Hotel för andra året i rad?

 – Det är en klapp på axeln att vi är på rätt väg och att vi gör en produkt som uppskattas. Sedan är uppmärksamheten förstås viktig för oss.