Annons

Titti Qvarnström och Niklas Ekstedt kampanjar för Matsverige

zoom Utländska turister erbjuds att själva laga mat i svensk<br />
 natur från recept signerade svenska kockar. Foto: Visit Sweden
Utländska turister erbjuds att själva laga mat i svensk
natur från recept signerade svenska kockar.
Foto: Visit Sweden
NYHETER. Mat och natur är det bästa vi har att bjuda utländska turister på i Sverige. Det är budskapet i en internationell kampanj som i samarbete med svenska kockar lyfter fram sju av landets pärlor.

Annons

The Edible Country heter kampanjen som ska skapa internationell uppmärksamhet för upplevelser av svenska smaker och svensk natur. På sju naturplatser i Sverige har Visit Sweden och regionala turismorganisationer placerat bord, där utländska besökare erbjuds att laga en gourmetmåltid av råvaror de själva samlar i den svenska naturen.

Recepten, innehållandes ingredienser som abborre, enbär och kantareller, kommer från kockarna Titti Qvarnström, Niklas Ekstedt, Anton Bjuhr och Jacob Holmström.

Borden bokas via Bookatable.

Jennie Skogsborn Missuna, Chief Experience Officer på Visit Sweden, hur många platser har ni ute i skogarna?

–Det finns sju bord på sju platser i Sverige och varje bord rymmer tolv personer. En bärande tanke i kampanjen är att vi marknadsför upplevelser som attraherar målgruppen, och som faktiskt går att boka och uppleva på ett nytt sätt. Därför har vi tagit fram ett koncept med fysiska bord på plats. Det här alltså inte bara är en digital pr-kampanj.

När öppnar bokningen?

–Redan i dag, kampanjens första dag, har den första bokningen kommit – på bordet i Värmland.

Hur har ni valt platserna som ni vill lyfta i kampanjen?

–Vi beskrev upplevelsen för de svenska regionala turistorganisationerna och erbjöd dem möjligheten att placera ut borden och vara med i kampanjen. Tillsammans representerar de en bredd av Sverige. Regionerna har bidragit med placering av borden, entreprenörskapet runt omkring och olika andra engagemang. Fler bord kommer att tillkomma efter hand.

Vilken målgrupp vänder sig kampanjen till?

–Resenärer som är intresserade av att lära känna Sverige på ett djupare plan. Som vill lära sig om vår kultur och livsstil, smaka svensk mat och dryck samt uppleva svenska traditioner. Det finns många av dem främst i Tyskland, Frankrike, Storbritannien och USA.

Är syftet att skapa uppmärksamhet till Sverige som matland eller finns det ett säljdrivande mål för hur många besökare den ska locka?

–Vi vill skapa uppmärksamhet om Sverige som både natur- och matland, eftersom resenärerna i målgruppen vill uppleva både och under sin vistelse. Vi vill nå så stor räckvidd som möjligt för budskapet att Sverige är en fantastisk destination för natur- och matupplevelser, och det mäter vi bland annat i engagemang och spridning i sociala och medier och i redaktionella artiklar i internationella medier.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...