Annons

Trend 2019: Avskalat, hälsomedvetet och klimatsmart

zoom Mer vegetariskt och på sikt insekter är vad som hamnar på tallriken,<br />
 enligt Food & Friends trendrapport.  Foto: Colourbox
Mer vegetariskt och på sikt insekter är vad som hamnar på tallriken,
enligt Food & Friends trendrapport.
Foto: Colourbox
NYHETER. Mindre förpackningar, reducerat alkohol- och köttintag, små portioner och avskalade hotellrum: Under 2019 går mat- och dryckestrenderna i samhället mot reduktion, då vi blir allt mer klimat- och hälsomedvetna.
Annons

Matkommunikationsbyrån Food & Friends har för 15:e året i rad släppt Sin trendrapport för alla som vill hålla sig uppdaterade om de senaste flugorna inom mat och dryck. Temat för årets rapport är “turn it down”, och beskriver hur människor i allt större utsträckning kommer att söka sig till det mindre och det avskalade, eftersom vi blir mer klimatsmarta och hälsosamma.

– Vi blir mer och mer medvetna om hur maten påverkar oss och vår planet. Ett övergripande tema blir därför att saker reduceras. Vi kommer se mindre förpackningar, mindre portioner och mindre produkter, säger Lennart Wallander, vd Food & Friends.

Vilka trender sticker ut mest?

– Unika matupplevelser börjar utvecklas. Det går att ta DNA-prov och få maten anpassad efter sig själv och vad man mår bäst av att äta, vilket är lite revolutionerande. Det är alltså inte något som bara är i forskningsstadiet, utan det finns och det rullar redan i London. Det är en tidsfråga innan det sprider sig.

Håller den veganska vågen i sig?

– Både det veganska och det vegetariska kommer bara att öka. I vår årliga undersökning Matrapporten visades att en stor andel svenskar vill dra ner på köttkonsumtionen. Det kanske inte blir helt veganskt, men det blir absolut mer medvetet. Folk väljer köttfria alternativ eller bättre kött – svenskt och hänsynsfullt producerat.

Hur ser utvecklingen ut för alkoholfria drycker?

– Att dricka alkohol utmanas av hälsotrenden, folk blir mer försiktiga och vi kommer att se en ökning av alkoholfria eller alkoholsvaga drycker. I viss mån kan vi se att hälsa till och med tar över det sociala behovet, i England har till exempel utbudet av pubar minskat medan utbudet av gym ökar. Där har man i linje med trenden utvecklat konceptet sweat crawls – där folk går från aktivitet till aktivitet och har en social stund efter passet där man kanske tar en drink. Det är inte något stordrickande, utan snarare ett glas prosecco eller så. Sådant kommer vi se mer av.

Vilka trender kommer påverka den svenska besöksnäringen?

– Folk kommer vilja ha prisvärda hotellrum. Resandet ökar eftersom det blivit billigare att flyga, och efterfrågan på hotell anpassas därefter. Lösningen blir mindre och mer avskalade rum. I New York öppnar snart det omtalade hotellet Sister City, som inspirerats av finsk bastu, japanska bentolådor och John Cages verk 4’33”, som är ett musikstycke gjort av endast pauser. Väldigt kompakt, avskalat och plånboksvänligt alltså, det är den största hotelltrenden just nu.

Vad för nya typer av restauranger kan vi vänta oss det kommande året?

– Det kommer fortsätta vara rimliga priser och mycket köttfria alternativ. En av de stora trenderna som inte slagit helt i Sverige än men som kommer att komma är “all day eating”, där man kan hänga på krogen från morgon till kväll om man skulle vilja. Det serveras vanligtvis frukost, något på förmiddagen, lunch, något nytt på eftermiddagen och sedan middag och drinkar. Nybrogatan 38 är ett exempel Stockholm har ett liknande sådant koncept.

Och till sist – kommer vi verkligen börja äta insekter i Sverige?

– Ja, det kommer vi göra. Det är redan på gång. Just nu är det en lagstiftningsfråga, eftersom det fortfarande inte är lagligt att sälja mat med insekter i. I Finland kan man dock redan se att det börjar utvecklas, där har de börjat sälja bröd med insekter i. I framtiden kommer det säkert finnas insekter i till exempel bröd, korv och hamburgare här också, som ett proteinrikt alternativ till kött. Men först måste lagen ändras.

Med Besöksliv når du stjärnorna i restaurangbranschen

Med Besöksliv når du stjärnorna i restaurangbranschen

Besöksliv är tidningen och rekryteringskanalen för cheferna och ägarna på de över 7 100 hotell, restauranger, campingar och anläggningar som är medlemmar i Visita