Annons

Trotsar kockbristen: Så rekryterar krögarna inför sommaren

zoom Att erbjuda schyssta villkor är ett sätt att attrahera personal, menar Anna Lallerstedt. Foto: Eriks Basar
Att erbjuda schyssta villkor är ett sätt att attrahera personal, menar Anna Lallerstedt. Foto: Eriks Basar
NYHETER. Sommarsäsong. Restauranger växlar upp – och behöver anställa fler.
Annons

Anna Lallerstedts nyöppnade Eriks Basar letade efter att rekrytera 20-30 personer i bland annat sociala medier. Hos Gröna Lund lockar man med schyssta arbetsvillkor för att få kockar att söka sig till säsongen som nu sätter igång.

De senaste åren har ordet ”kockbrist” blivit vardagsmat i branschmedia.

Så även i år.

Men många krögare har också blivit bättre på att hitta kockar. Genom sociala medier, personliga nätverk och med att helt enkelt vara en attraktiv arbetsplats.

Anna Lallerstedt öppnade härom veckan Eriks Basar. En verksamhet i en ny stadsdel, Kungsholmen, en bra bit från Eriks Gondolen vid Slussen. Hon hade tur med sin nyckelroll. Köksmästaren. I vintras spontanmejlade nämligen Håkan Carlsson som då jobbade på Oaxen Slip och skrev att han var sugen på att komma tillbaka till Eriks Gondolen efter att ha jobbat för Annas pappa, Erik Lallerstedt, under 80 och 90-talet.

– Det kändes bara helt rätt när jag såg mejlet. Han hade inte en aning om att jag skulle öppna ny restaurang. Det var ödet kanske, säger Anna Lallerstedt.

Hon berättar att det är fortsatt svårt att hitta personal. Framförallt de med kompetens.

– Det är det som har tagit mest tid och energi av oss inför öppning. Vi annonserar i de kanaler som finns. Jag har länge försökt jobba med de mjuka värdena. Att berätta hur bra vi är som är arbetsplats. Men många kockar är så unga och de vill göra så mycket som möjligt på kort tid. De betyder därför gärna jobb, och gör det ofta. Vi skulle ju vilja ha det tvärtom.

Hur kan man göra för att vara en attraktiv arbetsplats för en kock?

– Man måste ha schyssta villkor. Gå med i Visita. Betala som du ska och ha scheman som funkar. Det finns ett mörkertal av restauranger som inte sköter sig och det drar ner de som gör det. Folk väljer bort restaurangbranschen för den inte alltid känns trygg. Jag hade en intervju med en tjej vars tidigare arbetsplats inte hade betalt ut lön eller OB-ersättning. Det är inte okej.

Hur får ni folk att stanna hos er?

– Många som stannar gör det för att vi har ordning och reda. Man ska som restauranganställd kunna ha ett privatliv och familj precis som med ett vanligt jobb.

Hos nöjesparken Gröna Lund står man inför varje säsong med många kockrockar att fylla. Fredrik Fjällström, Food and Beverage Manager, skulle vid ett optimalt upplägg anställa 50 kockar. Men han kommer att få nöja sig med 32.

– Vi har fått anpassa vissa positioner där vi egentligen skulle vilja haft en riktig kock och istället ta serverings- och köksbiträden. Det finns helt enkelt för få kockar därute.

De senaste åren har Gröna Lund lagt extra krut på sitt mat- och dryckesutbud. Vilket också betyder att man behöver ännu mer kompetens.

– Om vi ska kunna bli den där självklara platsen för mat- och dryckeplatsen så behöver vi kunna leverera. För det behövs personal. Vi är fullt medvetna om att vi i branschen inte är ett förstahandsval, eftersom det ju är ett säsongsjobb. Men vi försöker visa att vi är en schysst och bra arbetsgivare och konkurrerar med vettiga scheman och ordning på löner och allt sånt, säger Fredrik Fjällström.

Det enklaste sättet att hitta rätt personal verkar fortfarande vara genom kontakter. Det bekräftar krögaren Henrik Fredmark, Bolaget, i Visby. De saknar fortfarande en kock inför säsongen.

– Det är inte lätt. Vi har inte haft någon lycka via sociala medier eller rekryteringsbyråer. Vi hittar folk genom kontakter från kollegor eller tidigare anställda.

Med Besöksliv når du stjärnorna i restaurangbranschen

Med Besöksliv når du stjärnorna i restaurangbranschen

Besöksliv är tidningen och rekryteringskanalen för cheferna och ägarna på de över 7 100 hotell, restauranger, campingar och anläggningar som är medlemmar i Visita