Annons

”Våga provocera fram ett ändrat beteende”

NYHETER. Kaffeförbud, tv-fria rum och vegansk mat – det var några av nyheterna när spa- och konferenshotellet Yasuragi nyligen nyöppnade efter en omfattande renovering. Vd:n Sunniva Fallan Röd menar att besöksnäringen borde bli bättre på att provocera sina gäster.
Annons

Den 1 januari nyöppnade Yasuragi i Nacka efter att ha byggt om det japanska badet, renoverat flera rum och lanserat en ny, vegansk restaurang. Nu, två månader senare, kan vd:n Sunniva Fallan Röd konstatera att omgörningen har tagits emot väl.

– Det har varit fullt hus hela januari, så det är en succé. Det finns alltid en viss oro när man gör om något som redan är fint, men vi har fått ett otroligt fint mottagande. Många säger att vi har kommit ännu närmre det japanska och det är särskilt roligt eftersom det var ett av målen.

Hur har den nya veganska restaurangen tagits emot?

– Den har fått stående ovationer och otroligt mycket publicitet. Jag tror att marknaden tycker att det är väldigt spännande. Sedan tror jag att det är en helt annan förståelse för detta i dag jämfört med för några år sedan.

Ni har också slutat servera kött i er à la carte-restaurang. Har ni fått några negativa reaktioner?

– Några få har frågat varför det inte finns kött på menyn, men då har vi kunnat hänvisa till vår teppanyakirestaurang där det fortfarande serveras kött. Vi gillar att få de frågorna, för då kan vi förklara varför vi gör det.

Ni slutade även servera kaffe i spaavdelningen – några reaktioner på det?

– Nej, jag har inte hört en enda fråga om det.

I samband med renoveringen av rummen tog Yasuragi bort tv-apparaterna i 20 av rummen, vilket är ytterligare en förändring som kan få gästerna att reagera.

– Jag har inte hört någon fråga om det heller. Vi gjorde det för att ge gästerna en paus från alla intryck utifrån.
– Jag tycker att det är viktigt att vi i besöksnäringen slutar att göra vissa saker bara för att vi alltid har gjort det – och att ha tv på rummen är en sådan sak. Jag tror att det är viktigt att fundera på vad vi tror att kunden behöver – och att våga provocera fram ett ändrat beteende.

I samband med att hotellet stängde för renovering sades stora delar av personalen upp. Ledningen hade som mål att få tillbaka hälften.

– Vi fick tillbaka 60 procent och det är helt underbart. Vi har också anställt många nya och de fick alla samma start, det känns fint.