Annons

Vandringsled i Västsverige lyft för besöksnäringen

zoom Idag invigs vandringsleden Gotaleden, som går mellan Alinsås och Göteborg. Foto: Pressbild
Idag invigs vandringsleden Gotaleden, som går mellan Alinsås och Göteborg. Foto: Pressbild
NYHETER. Invigningen av Gotaleden – en ny vandringsled mellan Göteborg och Alingsås, kan få stor betydelse för restauranger och hotell längs vägen: ”Skapar besöksanledningar till Västsverige”, säger Fredrik Lindén, vd för Turistrådet.
Annons

Vandringstrenden är fortsatt växande i Sverige, och för att ta del av turistomsättningen den genererar samt för att lyfta lokala besöksnäringsföretag invigs idag fredag Gotaleden – en sju mil lång vandringsled från Kungsportsplatsen i Göteborg till Lilla Torget i Alingsås.

– Det unika med leden är att du kan gå en eller nio etapper, längs hela vägen finns det nämligen infrastruktur, säger Fredrik Lindén, vd för Turistrådet Västsverige.

Tanken är att skapa en lättillgänglig vandringsled genom att den sträcker sig nära pendeltågsstationer, boenden och restauranger. På så sätt kan vandraren själv välja vilka etapper hon eller han vill gå – och det kan bli en besöksanledning.

– Intresset för vandring ökar och vi vill skapa turistomsättning kring leden. Genom att företag i området skapar paket och att vi marknadsför vandring så tror jag att vi kan locka många vandrare.

Idén till Gotaleden kommer från Hans Svensson som är entreprenör inom vandring. Efter att ha vandrat längs el Camino-leden i Spanien ville han skapa en svensk motsvarighet.

Kostnaden för utvecklingen av leden beräknas landa på 800 000 kronor och finansieras av EU/Leaderprojektet Göteborgs Insjörike samt Jordbruksverket. Andra aktörer är Göteborgs-, Partilles-, Lerums- och Alingsås kommuner samt Turistrådet Västsverige och Västkuststiftelsen.

Vilken betydelse kan leden få för besöksnäringen som ligger i anslutning?

– Vandring kan bli stort här i Västsverige med tanke på ledens goda läge, så jag är övertygad om att den blir betydelsefull för hotell och restauranger.

Kristina Christofferson är hotelldirektör på Nääs Fabriker som ligger längs med Gotaleden. Och hon ser fram emot premiären.

– Jag tycker att leden är fantastisk, den kommer att engagera människor att vistas utomhus och upptäcka sådant de ännu inte sett. Som vår historiska vandring i området runt Nääs Fabriker. Vi har utvecklat en app där man uppleva hur det var här på 1800-talet.

 Har ni tagit fram några paket relaterade till vandring?

– Än så länge är det inte mer konkret än att paketen kommer att bestå av enbart logi eller logi och mat kombinerat.

Till sist, vad kan leden betyda för Nääs Fabriker?

– Jag tror att den kan betyda mycket. Tack vare leden kan folk få upp ögonen för oss som destination. Förutom hotellet finns det ett kafé, konferenslokaler, co working och kontor samt många butiker på området.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...