Annons

”Världskonferensen kan förvandla Sveriges turismindustri”

zoom Andreas Norum och Cajsa Jansson från Visit Värmland betonar<br />
 vikten av samarbeten mellan Sveriges regioner. Foto: Thomas Kolbein Bjørk Olsen
Andreas Norum och Cajsa Jansson från Visit Värmland betonar
vikten av samarbeten mellan Sveriges regioner.
Foto: Thomas Kolbein Bjørk Olsen
NYHETER. Världens största naturturismkonferens är på väg till Sverige. Men det är arbetet inför Adventure Travel World Summit som kan ge den största utdelningen.
Annons

I den svenska montern på världens största reselivsmässa, Internationale Tourismus Börse, i Berlin är det två ord som återkommer gång på gång: ”regionalt samarbete”.

– Vi tänker inte bara Värmland utan alla regionerna runt omkring och skapar gemensamma produkter. Det är en nödvändighet i dag, säger Andreas Norum som representerar Visit Värmland på ITB.

På andra sidan utställningsområdet, i äventyrshallen, ligger montern för världens största naturturismkonferens. I september nästa år hålls Adventure Travel World Summit (ATTWS) för första gången i Sverige. Bakom ansökan och arrangemanget av konferensen i Göteborg 2019 står Visit Sweden, Tillväxtverket, Turistrådet Västsverige, Jämtland Härjedalen Turism, Visit Värmland, Visit Dalarna, Region Västmanland, Swedish Lapland Visitors Board och Tourism Skåne.

– Samarbetet mellan de olika aktörerna är anledningen att ATTWS överhuvudtaget blivit verklighet. Jag tror aldrig vi hade kommit dit annars, säger Andreas Norum.

Även enligt Adventure Travel Trade Association (ATTA) har regionsamarbetet varit en förutsättning för Sveriges lyckade bud på värdskapet.

– Det är viktigt för oss att våra destinationer samarbetar istället för att tävla inbördes. Vi har jobbat i säkert tio år tillsammans med Sverige för att stödja deras ansträngningar och få till konferensen. Nu är de redo, säger Gergana Nikolova, ATTAs utvecklingschef för Europa. Hon menar att svenskarna kan vänta sig stora effekter av världskonferensen.

– Den kan definitivt förvandla ett lands turismindustri. Annars skulle ingen vilja hålla den, konstaterar hon.

Men i Andreas Norums ögon är världskonferensen i sig inte nödvändigtvis slutmålet. Det är arbetet inför som kommer att bidra till en bestående förändring, tror han.

– Självklart får vi många nya kontakter under konferensen, men det är utvecklingen av företagen, samarbetena vi skapar och lärandet av varandra som är jag övertygad om kommer att fortsätta och förstärkas. Det här har blivit en tydlig anledning för regionerna att tänka mindre innanför sin egen geografiska box. I slutändan jobbar man med hela nationen som naturturistisk destination, det tror jag kommer att bli den största bestående effekten.

I förberedelserna inför konferensen ingår att gemensamt ta fram färdiga köpbara produkter som kan visas upp inför press och turoperatörer. Ett led i arbetet består i lära upp de lokala företagen i att ta emot internationella kunder. Till ITB har Visit Värmland tagit med en grupp lokala företag på studieresa, som anses mogna att lära sig hur det internationella arbetet fungerar.

– Det här är en självklar del av internationaliseringsarbetet. För att överhuvudtaget kunna jobba med utländska turoperatörer är ITB en jätteviktig erfarenhet, förklarar Andreas Norum.

I ATTAs ögon finns det bara ett önskemål kvar av Sverige som värdland:

– Att de tar det hela ett steg längre och profilerar sig som ett enda Skandinavien, säger Gergana Nikolova.

Den insikten delar även Andreas Norum:

– Framåt måste vi också börja tänka mindre separata länder. Beroende på hur långt bort ifrån du vill hämta turismen måste du tänka mer nordisk region. I Tyskland funkar det ju fortfarande med Sverige, Norge, Danmark, och Finland. Men för länder som t.ex. Argentina och Chile så är vi en gemensam massa. Så det är helt klart nästa steg.