Annons

Världsmästerskapens ekonomiska betydelse under lupp

zoom Foto: Per Danielsson, Etour
Foto: Per Danielsson, Etour
NYHETER. Forskare vid turismforskningscentret Etour ska utvärdera vinterns VM i Åre och Östersund, detta för att se vad evenemangen ger för ekonomiska effekter i regionen.
Annons

I februari arrangeras alpina VM i Åre och mars är det dags för  skidskytte-VM i Östersund. Och i en studie kommer forskare vid turismforskningscentret Etour vid Mittuniversitetet att utvärdera evenemangens sociala och ekonomiska effekt på regionen.

– Då de båda världsmästerskapen avgörs nära varandra i tid så får vi som evenemangsforskare en fantastisk möjlighet att titta på de samlade effekterna som flera stora evenemang kan ha, säger Martin Wallstam, doktorand på Etour.

I undersökningen kommer forskarna att kombinera sociala och ekonomiska mätmetoder för att kartlägga evenemangen. Inledningsvis ska ett stort antal intressenter från näringsliv och offentlig sektor intervjuas.

– Under och efter själva evenemangen kommer vi även att utföra en enkätstudie av evenemangsbesökare och lokalbefolkning, detta för att fånga både den ekonomiska och sociala betydelsen av evenemangen.

Man kommer dessutom beräkna hur pengarna från evenemangen fördelas mellan olika branschsektorer i länet.

– Vi undersöker evenemangens spridningseffekter, vilket innebär att vi tittar på hur turismkronan sprids i regionens ekonomi, mellan branschsektorer – hur restaurangnotan påverkar krogens underleverantör, till exempel. Vi har en modell som kartlägger detta.

Martin Wallstam berättar att de tidigare har undersökt vad liknande evenemang gett för resultat. Och som ett exempel gav Östersunds förra skidskytte-VM, 2008, 157 miljoner kronor i direkt ekonomisk effekt.

– Det visar att den här typen av event drar besökare som för in nytt kapital i regionen. Det skapar också en unik form av uppmärksamhet som lockar framtida turism, ett exempel är hur förra skidskytte-VM gjort att en extra stor publik har dragits till de världscuper som arrangerats på orten efteråt.

Vad finns att lära av detta?
– Att man kan växla upp evenemangen för att nå en bredare målsättning än att locka skidåkare på toppnivå och att publiken ska ha det bra. Framtida forskning kommer i allt större utsträckning titta på hur man kan använda evenemang som verktyg för samhällsutveckling, för att hjälpa destinationer att skapa en evenemangsportfölj som passar deras profil.

Vilken betydelse har den här typen av stora evenemang för besöksnäringen och för regional utveckling?
– De kan ha en väldigt stor betydelse, titta bara på Jämtland där turistindustrin redan står för en stor del av ekonomin. Här blir det intressant att se hur ett världsmästerskap, utöver bidraget till ekonomin, även kan göra det till en attraktiv plats att flytta till. Och det gör att turismen ökar som en naturlig följd.