Annons

Växlande väder gav växlande resultat för nöjesparkerna

zoom För Furuvik beror den positiva utvecklingen bland annat<br />
 på investeringar i nya åkattraktioner. Foto: Pressbilder
För Furuvik beror den positiva utvecklingen bland annat
på investeringar i nya åkattraktioner.
Foto: Pressbilder
NYHETER. Spännande nyheter och normalt svenskt sommarväder – en lyckad kombination för de flesta av Sveriges nöjesparker. ”Vi slog besöksrekord i modern tid”, säger Furuviks vd Nina Tano. För Skara Sommarland var det svalare augustivädret en utmaning.
Annons

Det blev ett typiskt svenskt sommarväder 2019, med såväl soliga dagar som perioder av regn. En kombination som visade sig locka mängder av besökare till landets nöjesparker – en del lyckades slå besöksrekord.

– Det är rekord i modern tid, med totalt 330 989 gäster från 18 maj till 1 september – nästa 2000 förra året, säger Nina Tano, vd på Furuvik.

För Parks & Resortsägda Furuvik beror den positiva utvecklingen bland annat på investeringar i nya åkattraktioner som Radiobilarna. Nina Tano pekar också på parkens breda utbud med både djur, attraktioner, bad, boende och konserter, som gör att det finns något för alla väder.

”Magisk juli och augusti”

Även på Kolmården ser man tillbaka på en stark sommarsäsong.

– Det var magiskt under juli och augusti. Från säsongsstarten i april fram till i dag har vi hat 613 000 gäster, drygt 100 000 fler än ifjol. Jag tackar vädret för det, runt 20 grader och uppehåll, säger

Inför sommaren utökade Kolmården Bamses Värld med Mini-Hopp, en 11 meter hög attraktion för barn. Som besöksliv har skrivit om tidigare har också Vildmarkshotellet genomgått en renovering, vilket har lockat dit fler gäster under sommarsäsongen.

Med en stark sommar i backspegeln ser man på Kolmården fram emot Halloween i oktober.

– Vi snuddar vid besöksrekord för säsongen, så vi har jättestora förväntningar, säger xx

Regnet minskade gästantalet

För vattenparken Skara Sommarland som är beroende av sol och värme, blev augusti sämre än väntat.

– Juli var jättebra, men i augusti kom regnet och då minskade gästantalet. Vi fick hit 278 000 gäster från 6 juni till 25 augusti, och vi är nöjda. Det är svårt att slå förra årets rekordsiffra på 345 000, säger Emma Edqvist, kommunikatör.

Gröna Lund hade knappt 725 000 besökare i juli och i augusti, vilket är ungefär som motsvarande period förra året. En publikdragare var den tillfälliga åkattraktionen Snake.

– Snake har gått bra, den är spännande att åka och att titta på, så den har verkligen dragit folk, säger vd Magnus Widell.

Färre gäster men högre försäljning

För Liseberg resulterade sommaren i ett minskat antal besökare jämfört med förra sommaren, som även den visade en tillbakagång från året innan på grund av värmeböljan. 1,8 miljoner besökare är 5 procent färre jämfört med förra året, samtidigt som omsättningen ökade, enligt informationschef Julia Vasilis.

– Vi har inte landat i några slutsatser, men det kan bero på flera faktorer, som att vi saknar en ny attraktion och att det blivit färre konserter. Samtidigt ökar omsättningen – de som varit här har spenderat mer, säger Julia Vasilis, informationschef.

Med en svagare sommarsäsong, vilken betydelse har Halloween?

– De senaste åren har besökssiffrorna varit konstanta, men våra gäster fördelar sig olika mellan säsongerna. Så vår förhoppning är att tappet ska vägas upp av Halloween och jul.

Läs intervju med Gröna Lunds vd Magnus Widell.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...