Annons

”Vi ska väcka liv i boråsarnas Grandhjärta igen”

zoom Johan Wallenstein är ny hotelldirektör på Quality Hotel Grand i Borås. Foto: Privat
Johan Wallenstein är ny hotelldirektör på Quality Hotel Grand i Borås. Foto: Privat
PÅ NYTT JOBB. Johan Wallenstein älskar besöksbranschen, har en passion för affärer och brinner för mötena med gäster. Som ny hotelldirektör på Quality Hotel Grand i Borås vill han ge boråsarna en självklar mötesplats och få upp omvärldens ögon för Borås. 
Annons

Grattis till nya jobbet som hotelldirektör på Quality Hotel Grand Borås. Hur känns det?
– Tack, det känns väldigt inspirerande.

Du kommer närmast från Nordic Choices huvudkontor där du varit Head of Business Performance (controller, reds anm). Nu flyttar du ut i verksamheten.
– Jag älskar att få jobba där gästmötet sker och där affärerna skapas. Givetvis är det svårt att lämna en fantastiskt roligt och intressant tjänst, men att få ansvara för ett “eget” hotell slår ändå högre.

Tidigare jobbade du i Stockholm, nu i Borås. Innebär det också en flytt privat?
– Nej, jag har hela tiden bott kvar i Lindome söder om Göteborg så nu blir pendlingen lite kortare och dessutom finare genom skogarna utanför Borås.

Vilka stora skillnader finns det mellan att jobba på ett huvudkontor och i verksamheten på ett mindre hotell?
– Inte så stora egentligen, våra mål är de samma och fokus är alltid på att våra gäster ska bli nöjda. Givetvis påverkar närheten till verksamheten vilka metoder vi kan använda men tänket, målen och visionerna är desamma.

Du har en lång bakgrund inom Ikea där du började som 14-åring med att samla kundvagnar på parkeringen och slutade som finans- och administrationschef. Vilka likheter finns mellan hotellbranschen och heminredningsbranschen?
– Flera. Gästnöjdheten hos oss och kundnöjdheten inom retail avgör nästan alltid vår framgång. I båda branscherna står vi öga mot öga med slutkonsumenten, vilket ger en möjlighet att ständigt skapa affärer. Prisbild, läge och varumärkesarbete är också viktiga faktorer för att lyckas i båda branscherna.

Efter Ikea gick du över till besöksbranschen. Du har bland annat varit med och öppnat Clarion Post i Göteborg. Vad är det med hotell som lockar dig?
– Att få jobba i ett stort företag med starka sunda värderingar och med en stor omtanke om omvärlden. Det som lockar med hotell är en blandning av det strikt affärsmässiga, med ständig tillväxt och det resultatorienterade drivet i vår koncern i kombination med de otroligt varierande behoven hos gästerna som skall samspela. En ständig balansgång som skapar en variationsrik vardag där ingen dag är den andra lik.

På vilket sätt kommer du att ha nytta av dina tidigare erfarenheter i Borås?
– På fler sätt. Mina ekonomikunskaper kommer väl till pass för att kunna sköta bolaget som vd och mitt driv och passion för människor behövs för att kunna skapa den arbetsplats jag själv vill arbeta på.

Vad är det som utmärker ett bra hotell?
– De anställda. Är det personliga mötet “rätt” kommer det inte spela någon roll om hotellet har inredning från 50-talet eller renoverades igår.

  Har du någon egen hotellupplevelse – bra eller dålig –  som du vill dela med dig av?
– Har bott på hotell cirka 350 nätter de senaste tre åren och varje natt är lika intressant ur många olika perspektiv. Ett leende och ett “välkommen” i kombination med väl genomtänkta praktiska lösningar för en enkel vistelse räcker för mig.

Hur vill du utveckla Quality Hotel Grand Borås, och vilka utmaningar ser du i kristallkulan?
– Vi ska väcka liv i boråsarnas Grandhjärta igen. Vi ska bli en självklar mötesplats för både konferens och affärsmöten såväl som för dop, studentfiranden och bröllop.