Annons

Vill visa en campingnäring på frammarsch

zoom I tv-serien Gone Camping tar programledarna en extra omväg för att ta med tittarna bortom allfartsvägarna.
I tv-serien Gone Camping tar programledarna en extra omväg för att ta med tittarna bortom allfartsvägarna.
NYHETER. Campingternden lyser stark även i tv-tablån. Nu är Gone Camping tillbaka med en ny säsong där man tar en sväng utanför allfartsvägarna. ”Gone Camping ska inte bara vara till för att inspirera svenskar, utan kan vara ett utmärkt skyltfönster mot utländska besökare”, säger programledaren Martin Örnroth.
Annons

Tv-programmet Gone Camping går nu in på sin femte säsong. Nytt är att förutom sin plats i tv-tablån läggs alla klipp ut på nätet och i en egen app. Gone Camping lanseras med egen sajt, med fem års arkiv av artiklar, filmer och tips.

Veteran vid rodret

Bakom programmet står SCR Svensk Camping och Husvagnsbranschens Riksförbund, HRF, är medsponsorer till programmet. Tillbaka i rollen som producent och programledare är Martin Örnroth, som även drog igång När & Fjärran redan 1994.

− En del av konceptet är att gå lite utanför allfartsvägarna, säger han. Vi väljer gärna mindre och personligare aktiviteter. Det kan till exempel vara väldigt lokalproducerad mat, och så gör man ett inslag om en pepparrotsodling eller ett rabarberi. Men om man är väldigt intresserad av en specifik destination vill resenärerna i dag ha information direkt, och därför tror jag att en del av framgången ligger i att vi kan finnas och bygga inspiration i flera olika kanaler. 

För Martin Örnroth har det bästa från den nya säsongen varit en svenskspråkig surfkurs i franska Biarritz – ett stenkast från Michelin-täta San Sebastian. Han rapporterar från utlandsresorna den här säsongen, medan nya programledaren Louise Fornander, utforskar Sverige.

Sverige starkt varumärke

Under sina utlandsresor har producenten och programledaren Martin Örnroth känt av hur Sverige uppfattas internationellt.

− Jag upplever att Sverige har ett väldigt gott renommé som turistland, man ser det som rent, tryggt och säkert. Däremot tänker många – framförallt i Sydeuropa − att det är väldigt dyrt här. Men de flesta tycker också att Sverige är spännande och det är väldigt roligt att vara svensk och resa ute i Europa. Dessutom är det alltid kul att jobba med en näring som är positiv och på frammarsch.

Han ser också en stor potential för programmet i och med internationaliseringen.

− Gone Camping ska inte bara vara till för att inspirera svenskar, utan kan vara ett utmärkt skyltfönster mot utländska besökare.

 

Hummerfiske och ponnyridning

Nya programledaren Louise Fornander är utbildad kemist som doktorerat från Chalmers. Med hon har också en bakgrund som programledare på Barnkanalen. I Gone Camping reser hon runt i Sverige med sin sambo och deras tvååriga dotter.

− Det roligaste var nog när jag märkte att min dotter blev extra lycklig – som när hon fick prova ponnyridning under Falsterbo Horse Show i Skåne eller när vi fiskade hummer i skärgården i Bohuslän och fick krabbor och sjöstjärnor som bonus. Mest överraskande var nog Öland – jag visste inte att man kunde fiska både öring och gädda där. Och naturen var helt fantastisk.

Louise Fornander blev snabbt förtjust i sättet att resa.

− Jag gillar husbilkonceptet väldigt mycket, säger hon. Man kommer nära naturen och kan spontanresa på ett annat sätt. Blir man förälskad i ett ställe kan man stanna några extra dagar. Och så kommer man verkligen nära familjen.

”Camping är ulitmat boende”

Hos SCR Svensk Camping ser man programmet som en viktig del i att stärka campingkulturen.

− För oss handlar det om att skapa ett innehåll som gästerna tycker är intressant, att ge inspiration för att uppleva nya saker. Vi vill visa vår produkt och hur den kan kombineras med aktiviteter under semestern. Det handlar inte bara om boendet, utan om helheten. Det blir ett sätt att visa upplevelser där camping är det ultimata boendet, en perfekt utgångspunkt, säger Martin Juhos, marknads- och kommunikationschef på SCR. 

Tv-programmet sänds lördagar i TV8, klockan 18:30.

Med ny kompetens är Patrik redo för nästa utmaning

Med ny kompetens är Patrik redo för nästa utmaning

Kompetens- och vidareutveckling blir allt viktigare inom hotell- och restaurang-branschen. ”Det kan ge en både ekonomisk och energimässig kick till företaget”, säger Patrik Fredriksson, som nu g...