Annons

Vimmerby, Visby och Västervik väcker reslust med roadtrip

zoom Sommarroadtrip2018 ska skapa en ökad medvetenhet kring upplevelseregionen. Foto: Roadtrip2018
Sommarroadtrip2018 ska skapa en ökad medvetenhet kring upplevelseregionen. Foto: Roadtrip2018
NYHETER. Tre destinationer går ihop för att lansera sig som en sommarregion och en resa. Konceptet Sommarroadtrip2018 paketerar Vimmerby, Visby och Västervik för att attrahera tyska turister.
Annons

Under hösten och våren har Vimmerby, Visby och Västervik arbetat för att hitta likheter och beröringspunkter för att kunna paketera sig som en gemensam destination.

Nu rullar de ut konceptet Sommarroadtrip2018, där de ”flirtar” med Road 66-tanken, enligt Peter Göransson, turistchef, Astrid Lindgrens Vimmerby.

På en kampanjsajt har man lagt upp en färdigplanerad roadtrip där besökaren kan riva av de tre destinationerna på tre dagar. För varje dag finns ett schema med aktiviteter på de olika destinationerna. För att aktivera hela familjen finns ett verktyg på sajten där man kan skapa sin egen ”bucket list” över saker att göra på respektive destination för varje familjemedlem.

– Detta gör vi för att visa på en större upplevelse som förtjänas fler dagar, vi vill ju att besökarna ska stanna längre än tre dagar. Målet är också att stimulera till att hela familjen ska vara med i planeringen eftersom aktiviteterna passar alla åldrar, säger Peter Göransson.

Spellistor med bra sommarmusik, lekar att göra i bilen och tävlingar är andra moment på sajten för att öka resluten.

Sajten och konceptet Roadtrip2018, som är en gemensam investering av Astrid Lindgrens Vimmerby, Västervik Framåt och Destination Gotland, ska marknadsföras i sociala medier, och riktar sig i första hand till tyska turister. Därutöver ska tyska stugförmedlaren Novasol använda Sommarroadtrip2018 broschyrer i sin införsäljning.

– I steg ett hoppas vi skapa en ökad medvetenhet kring vår upplevelseregion, kring konceptet Sommarroadtrip2018, och kring den samarbetsform som vi har hittat. I år har vi inte satt några besöksmål, men det ska vi formulera i nästa steg när vi växlar upp aktiviteten under 2019. Nu vill vi mest väcka idén, säger Peter Göransson.

Med ny kompetens är Patrik redo för nästa utmaning

Med ny kompetens är Patrik redo för nästa utmaning

Kompetens- och vidareutveckling blir allt viktigare inom hotell- och restaurang-branschen. ”Det kan ge en både ekonomisk och energimässig kick till företaget”, säger Patrik Fredriksson, som nu g...