Annons

Visit North vill digitalisera upplevelseföretagen

zoom Målet för Visit North är att skapa synlighet och framför allt<br />
 hjälpa sina kunder att få fler bokningar. Foto: Colourbox
Målet för Visit North är att skapa synlighet och framför allt
hjälpa sina kunder att få fler bokningar.
Foto: Colourbox
NYHETER. En enkel bokningsplattform för mindre upplevelseföretag som inte hinner marknadsföra sig själva. Det är vad Visit North vill vara, som just sjösatt sin färdiga version.
Annons

Sedan förra veckan har företaget Visit North kört skarpt med den första helt utvecklade versionen av sitt bokningssystem och kanalhanterare som ska göra livet lättare för småföretag inom besöks- och upplevelsenäringen.

I verktyget ska företagen som blir kunder lägga upp sina upplevelser, som i sin tur distribueras vidare till andra marknadsplatser som Tripadvisor och Holiday Check.

Målet är att skapa synlighet och framför generera fler bokningar, – inhemska och internationella, – till företag bland annat inom naturturism och guidning.

Affärsidén är inte unik, men vd Johan Ekroth, med en bakgrund på bland annat friluftsföretaget Addnature, menar att företaget skiljer sig från internationella motsvarigheter och att det är så man vill sticka ut.

– Internationellt finns det en mängd liknande företag, men vi vill positionera oss genom en enklare lösning som riktar sig till mindre företag med 0 till 5 anställda, och som inte har tid att jobba med större och mer avancerade system, förklarar han.

Hur har ni identifierat behovet?

– Boende och transport var de första områdena inom besöksnäringen att digitaliseras för tio år sedan, det som återstår är fortfarande upplevelserna, som man har varit senare med för att dessa företag inte har tid.

– Den digitala utvecklingen drivs i regel inte av företagen själva, utan det är envisa turister som får söka sig fram till det de vill göra. Med vårt system vill vi hjälpa företagen att göra mer från sitt håll.

Vilka företag vänder ni er till?

– Olika typer av upplevelseföretag, inte minst naturturism- och guideföretag.

Det är kostnadsfritt att registrera sig, affärsupplägget baseras på en bokningsavgift på 2 procent per bokningsvärde, sedan tillkommer kostnad för betalningslösningen. Vidare kommer de olika marknadskanalerna att ta ut bokningsavgifter, men här hoppas Johan Ekroth att Visit Norht ska kunna vara en förhandlande part åt sina kunder.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...