Annons

VM-app maxade Åre och Östersund

zoom Användarna är väldigt nöjda med Getzios VM-app. Foto: Pressbild
Användarna är väldigt nöjda med Getzios VM-app. Foto: Pressbild
NYHETER. Lars-Börje ”Bulan” Erikssons VM-app förstärkte upplevelsen för besökare och näringsliv i både Östersund och Åre. ”Vi har fått väldigt bra feedback”.
Annons

– Åre-VM blev en succé som visade att det fanns ett stort behov av att samla all information på ett och samma ställe. Vi kunde föra ihop lokala företag med gästen på plats och förbättra upplevelsen för båda målgrupperna, säger Lars-Börje ”Bulan” Eriksson, grundare till företaget Getzio.

Efter att han under sina år som vd för Åre Destination såg ett problem i att företagen på destinationen behövde mer kunskap om sina kunder, och att gästerna i sin tur hade svårt att hitta information och handla via mobilen på plats i destinationen, började Lars-Börje ”Bulan” Eriksson titta på möjligheter för att lösa problemet.

Digital Kunskapsplattform

Tillsammans med forskare från ETOUR utvecklade han under flera år grunden till det som skulle bli en digital kunskapsplattform för att föra samman besökare och besöksnäring på destinationer och i samband med evenemang.

Ett antal företag, främst inom boendesegmentet, som deltog i forskningsprojektet bistod med data från sina gäster, som i sin tur kunde användas till ett underlag för beslut om strategier, produktutveckling, marknadsföring och aktiviteter.

Samarbete mellan forskning och näringsliv

Resultatet av samarbetet mellan forskning och näringsliv blev en prototyp till ett så kallat business intelligence-system för turistdestinationer.

– Med hjälp av forskarnas prototyp kunde vi få en gemensam bild av vem kunden var och när vi som destination lyckades med aktiviteter var det när företagen visste vem kunden var, när vi misslyckades var skälet det motsatta.

– När man hade kunskap om vem kunden var blev det enklare att ta beslut om vilka marknadsförings- och produktutvecklingsåtgärder man skulle ta i olika sammanhang, säger Lars-Börje ”Bulan” Eriksson.

App för evenemang

Resultatet av datainsamlingen och forskningssamarbetet var dessutom en app för evenemang, som skulle kunna användas av besökare för att hitta all information. Syftet med appen var att koppla ihop besöksnäring och besökare.

– Huvudsyftet var egentligen att göra en app för hela destinationen men i och med att event är en sådan stor del av deras marknadsföring så blev det naturligt att rikta in sig på evenemangen först. Man vill ju använda eventet för att driva affären för destinationens företagare.

Idén presenterades för de två VM-organisationerna som nappade direkt och Getzio fick i uppdrag att göra de två officiella VM-apparna.

Nu är båda VM avklarade, hur har det gått?

– Vi har inte hunnit gjort någon ordentlig utvärdering ännu, men jag vet att användarna är väldigt nöjda, och vi har fått väldigt bra feedback och bra betyg i Appstore.

Vad är nästa steg?

– Vi har börjar visa upp appen för evenemang runt om i Sverige och ska försöka sälja in den till festivaler, motionslopp och underhållningsevenemang mm. Målet är att på sikt utveckla den för hela destinationer.

Nya Vegas beskrivs som en revolution

Nya Vegas beskrivs som en revolution

När Svenska Spel lanserar nya Vegas väljer man att göra en liknelse med revolutionen i en annan bransch. – Från tjock-tv till dagens supertunna smart-tv. Så stor skillnad är det på nya och gamla Vegas, säger Ma...