Annons

”Utredningen är straffbeskattning av jobbskapande”

zoom in på arbetsmarknaden", säger Visitas vd Jonas Siljhammar. Foto: Visita/Colourbox" />
"Många av jobben i besöksnäringen fungerar som en fot
in på arbetsmarknaden", säger Visitas vd Jonas Siljhammar.
Foto: Visita/Colourbox
NYHETER. Utredningen ”Hållbart arbetsliv över tid” innehåller flera förslag som skulle slå mot jobb och tillväxt inom besöksnäringen”, menar bransch- och arbetsgivarorganisationen Visita.
Annons

Utredningen ”Hållbart arbetsliv över tid” som presenterades idag slår mot företagen i besöksnäringen, och innebär att färre personer skulle kunna gå från arbetslöshet till arbete. Det skriver Visita i ett pressmeddelande.

Bland annat innehåller utredningen förslag om att höja arbetsgivaravgiften för tillfälliga anställningar, vilket skulle innebära att säsongsverksamheter som julbordsrestauranger, konferenshotell och campingar med behov av tillfälliga anställningar, skulle beskattas hårdare än andra företag.

– Många av de här jobben fungerar som en fot in på arbetsmarknaden för människor som annars har det svårt att få jobb. Att just dessa jobb skulle straffbeskattas är helt fel väg framåt eftersom följden skulle bli färre jobb och en förstärkt tudelning på arbetsmarknaden, säger Jonas Siljhammar, vd Visita i en kommentar.

Tillfälliga anställningar fungerar också som en språngbräda in till tillsvidareanställningar och denna effekt är störst för utrikes födda, skriver Visita.

– För bättre integration och att fler nyanlända ska få möjligheten att få sina första kollegor måste skatten på anställning sänkas, inte höjas, säger Jonas Siljhammar.

Utredningen föreslår också att turordningsreglerna i LAS skulle bli än mer stelbenta.

– Såväl politiker som arbetsmarknadens parter är överens om att modernisera och öka flexibiliteten i arbetsrätten. Det här förslaget går i motsatt riktning, säger Jonas Siljhammar.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...