Annons

White Guide kartlägger innovativ gastronomi

zoom Den digitala guiden 12forward ska ta White Guide ut på den internationella marknaden.
Den digitala guiden 12forward ska ta White Guide ut på den internationella marknaden.
NYHETER. White Guide investerar sex miljoner kronor i en digital guide över världens mest innovativa restauranger. Appen ska attrahera matnördar, och kratta manegen för White Guides internationella franchisesatsning: ”Vi vill visa att vårt koncept fungerar över hela världen”, säger ordförande Lars Peder Hedberg.
Annons

White Guide storsatsar på den internationella marknaden, med den nya digitala guiden och appen 12forward. Här listas de tolv mest innovativa krogarna i olika städer, i dagsläget 14 stycken runt om i världen.

 

–Först ut är innovativa krogar, men ambitionen är att fortsätta på tolv-temat inom andra områden, det kan vara de tolv bästa vegetariska restaurangerna, förklarar White Guide Globals ordförande Lars Peder Hedberg.

 

Kriterierna för de 150 restauranger som har kvalat in i 12Forward är att de driver gastronomin och besöksnäringen framåt. För urvalet står bland annat journalister från World’s 50 Best Restaurants och White Guides egna testare.

 

Till skillnad från White Guide, där restaurangerna måste nå en kritisk poäng för att komma med, så innehåller den nya digitala tjänsten både lyxkrogar och hål i väggen.

 

– Vi listar de som arbetar med råvaror, beredning och presentation på ett nytt sätt. De måste även jobba hållbart med råvarorna, säger Lars Peder Hedberg. 

 

12forwards målgrupp är personer med ett stort matintresse.

 

– På sajten har vi djuplodande artiklar för matnördar och kortare texter om respektive krog som ger en snabb bild av det som är speciellt, som ett skarpt utbud av saké, till exempel.

 

Stockholm enda svensk stad

 

I Sverige är det bara Stockholm som kan leverera tolv restauranger som kvalar in i 12forward. Lars Peter Hedberg nämner Mathias Dahlgrens vegetariska krog Rutabaga som ett bra exempel.

 

–Att skapa gastronomi på den nivån utan att använda animaliska råvaror är imponerande.

 

Blir det fler städer i Sverige?

 

– Så snart vi har en ny svensk stad med tolv innovativa restauranger så kommer den med.

 

Investeringen för att lansera 12forward i 40 städer beräknas till cirka sex miljoner kronor. Och för varje ny stad handlar det om ytterligare 100 000 kronor i tester och arvoden.

 

Långsiktigt är målet att bygga White Guides varumärke internationellt och visa att konceptet är gångbart över hela världen.

–Vi bygger 12forward som ett produktvarumärke till White Guide, som ska bli en dörröppnare för att lansera den stora guiden på fler marknader som ett franchiseupplägg.

 

Som ett led i den strategin flyttas prisutdelningen i White Guides Global Gastronomy Awards till den stad där förra årets vinnare verkar.

 

– I år vann den mexikanske kocken Enrique Olvera, så nästa år blir Mexico City värdstad, säger Lars Peder Hedberg.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...