Annons

”Hade varit en dröm att få hit Bruce Springsteen igen”

zoom Magnus Hallberg, ny evenemangschef på Göteborg & Co gillar att överträffa folks förväntningar.  Foto: Göteborg & Co
Magnus Hallberg, ny evenemangschef på Göteborg & Co gillar att överträffa folks förväntningar. Foto: Göteborg & Co
PÅ NYTT JOBB. Magnus Hallberg älskar evenemang och Göteborg, en perfekt kombination för jobbet som ny evenemangschef för Göteborg & Co.  
Annons

Vad gör en evenemangschef?

– På papperet är det relativt enkelt: Vi ska strategiskt utveckla, möjliggöra och genomföra evenemang på ett hållbart sätt. Vi har tagit fram en strategi att fördubbla antalet besökare fram till 2030, och där ska evenemangen vara med och stötta detta.

 Du har en lång erfarenhet från besöksnäringen. Berätta.

– Att jag hamnade i besöksnäringen är en tillfällighet. En god vän släpade med mig till hotell- och managementskola i Schweiz. Skulle bli byggare som min far, men blev trainee på Scandic, och blev kvar där i 16 år. Jag blev hotellchef, hotelldirektör och sedan destinationsdirektör för fem hotell och distriktsdirektör för 15 hotell. Sedan började jag fundera på om jag inte skulle byta jobb, då ringde Stena Line och jag blev ansvarig för Kattegatt och Skagerack, sex hamnar och ett hotell. Jag var fem år på Stena.

 Vad är det med besöksnäringen som lockar dig?

– I grund och botten tycker jag väldigt mycket om människor och attraheras av den gamla känslan av värdskap, att överträffa människors förväntningar. De sista tio, femton åren har det handlat mycket om ekonomi, det har både sin charm och sin baksida. Jag tycker om att vara nära kunderna.

Göteborg ligger på Sveriges framsida, det säger sig självt att det finns många fördelar med stan. Men om du ska nämna en enda anledning att besöka Göteborg, vilken blir det?

– Jag vill lyfta fram vår skärgård, jag älskar närheten till havet och där är vi unika i Göteborg. Där har vi på Göteborg & Co ett uppdrag att göra skärgården mer tillgänglig.

Göteborg jobbar ständigt på sin profil som Sveriges evenemangsstad, vad finns det mer att göra?

– Alla evenemangsstäder har en utmaning, hur vill man ta till sig evenemang i framtiden. Det behöver vi lura på. Jag tror personligen att det ska vara de här stora konserterna i botten, men evenemangen behöver på något sätt komma till besökaren, det ska inte finnas några trösklar. Vi hade till exempel basketturnering i Nordstan i helgen och arrangerade Urban Golf i ett industriområde.

Vad gör Göteborg till en bra evenemangsstad?

– Vi har en massa fina evenemang, Europride, Gothia Cup och så vidare. Göteborgarna är positiva till evenemang, dels som besökare och dels att de ställer staden till förfogande för evenemang: Den öppna famnen är guld värt.

Vad saknar Göteborg, eller vad skulle du önska att staden hade mer av?

– Dels behöver vi lösa arenafrågor framöver. Det tror jag kommer att få en positiv öppning. Vi behöver göra skärgården tillgänglig och hitta evenemang som spänner över hela året, inte bara sommaren. Vi har en idé nu när vi firar 400 år 2021: Att göra Göteborg till världens bästa regnstad, tänk att göra något positivt av det väder vi har i Sverige. Jag tror inte att man ska hänga upp allt på att till exempel bygga ett Liseberg till.

Vilket är ditt drömevenemang?

– Hade varit en dröm att få hit Bruce Springsteen, men min fru säger att jag låter så gammal när jag säger det, så det får jag väl inte säga. Så, en blandning av kultur och idrott, där det vi arrangerar blir tillgängligt för besökarna. Nu kommer ju en ny form av idrott, E-gaming.

Vilken är den största utmaningen i din nya roll?

– Det finns en utmaning i att hitta framtidens evenemang och att lösa det finansiella utan att staden behöver riskera allt för mycket.

Staden och besöksnäringen har gemensamt satt upp målbilden om en fördubbling av turismen till 2030. Vilken betydelse har din roll i detta mål?

– Har vi attraktiva evenemang som drar besökare från andra städer och länder och även göteborgare, då är jag med och påverkar.

Rätt musik på rätt plats ökar din försäljning

Rätt musik på rätt plats ökar din försäljning

Nästan alla hotell, restauranger och kaféer har en grafisk manual. Betydligt färre har en bestämd strategi för ljud och musik. Trots att det kan löna sig ordentligt