Annons

”Hållbarhet är också att välkomna nya svenskar på arbetsmarknaden”

zoom Flera förändringar ligger framför Kent Johansson som ny vd.<br />
 Bland annat att jobba mer med hållbarget. Foto: ESS Grpup
Flera förändringar ligger framför Kent Johansson som ny vd.
Bland annat att jobba mer med hållbarget.
Foto: ESS Grpup
PÅ NYTT JOBB. Falkenberg Strandbads nya vd känner sig mer eller mindre uppvuxen i hotellbranschen. Hans motto är att må bra i det han gör, och inför sitt nya uppdrag känner sig Kent Johansson helt lugn.
Annons

Du började som hotellchef på Falkenberg Strandbad 2017. Vilken blir den största skillnaden för dig, nu när du tar över som vd?

– Jag behåller en stor del av mitt uppdrag. Det yttersta ansvaret tar jag över efter den förra vd:n, Anders Nilsson, som fortsatt är kvar inom ESS men nu i en bredare roll där han jobbar för alla våra destinationer centralt.

När ESS-group tog över Falkenberg Strandbad 2011 omsatte hotellet 52 miljoner kronor och hade 30 000 gäster. Förra året hade ni en omsättning på 175 miljoner – och 100 000 gäster. Hur känns det att ta över ett hotell som haft en sådan framgång de senaste åren?

– Jag har ju fått äran att redan vara här i 1,5 år, så jag har lärt känna mina ägare och hur vi jobbar. Därför känns det inte så läskigt, även om jag har respekt för uppdraget.

 Strandbaden har utvecklats på flera plan med en ny sorts beach club och ett ”gastronomiskt palats”. Vilka ytterligare planer har du för att hotellet ska växa?

– Vi kommer att renovera hotellrummen. Vi jobbar också på att förstärka känslan i alla utrymmen som finns. Vi tittar över hur anläggningen kan bli lite mer lekfull. På mötessidan, som växer stadigt, jobbar vi med i allt från att modernisera tekniken till hur vi arbetar i synen på möten och event.

Du har tidigare jobbat på bland annat Gothia Towers och Branäs, berätta?

– Jag hamnade i branschen när jag skulle göra mitt gymnasieval. Det kändes som ett enormt stort och viktigt val, nästan lite ångestladdat. I min hemkommun i Dalsland fanns turismledarprogrammet, så det valde jag. Jag fastnade direkt som säsongsarbetare i Branäs, på Västkusten, på Kreta. I Branäs blev jag kvar i fyra förlängda säsonger och ansvarade för bokning och reception under en då väldigt expansiv fas.

 Är detta ditt första vd-jobb?

– Ja.

Redan när du började på ESS-Group gjorde du en del förändringar, bland annat startade du ett service- och säljfokuserat contact center. Vad innebär det?

– Mitt första uppdrag var att starta upp en ny avdelning som fick ansvaret för all gästservice. Det innefattar allt från klassisk telefoni till digitalt chatt före och efter gästens besök för alla ESS-Groups hotell.

Det blir allt viktigare att fokusera på hållbarhet, också inom hotellbranschen. Hur tänker du där?

– Det kan handla om hållbara materialval till det sociala engagemanget. Det skall bli spännande att se vad som kommer att utvecklas mer hållbart på produktsidan och där man kan hitta både form och funktion för att arbeta hållbart och samtidigt vara trogen ett koncept. Det handlar också om att arbeta för att ett utvecklande och hållbart samhälle genom att välkomna nya svenskar som kanske har svårt att komma in på arbetsmarknaden.

Och vilka förändringar planerar du att genomföra vad gäller mat, energi och vatten för att ni ska bli mer hållbara?

– Just nu är jag två veckor in i vd-uppdraget och ser fram emot att sätta ihop ett bra team som kan jobba med dessa frågor tillsammans med mig. Och så gäller naturligtvis vårt paradigm kring att våga hitta lösningar som ingen annan genomfört även inom det här området.

Med Besöksliv når du stjärnorna i restaurangbranschen

Med Besöksliv når du stjärnorna i restaurangbranschen

Besöksliv är tidningen och rekryteringskanalen för cheferna och ägarna på de över 7 100 hotell, restauranger, campingar och anläggningar som är medlemmar i Visita