Annons

Hobos nya chef vill utmana de gamla strukturerna

zoom Foto: Pressbild
Foto: Pressbild
NYHETER. Lotta Brattin vill positionera Hobo som en destination för de som inte slutar att vara nyfikna på morgondagen - både gäster och medarbetare.
Annons

Lotta Brattin har rört sig i kommunikationsbranschen, modebranschen och inom food tech. Hon har varit vd inom klädföretaget Acne, grundade Ibeyostudios, var en av medgrundarna till restaurangappen Maitres och kommer senast från reklambyrån Forsman & Bodenfors. Nu blir hon hotelldirektör på Petter Stordalens Hobo Hotell i Stockholm.

Grattis till nya jobbet – hur känns det?

– Tack, det känns väldigt spännande och pepp.

Berätta om din roll.

 – På mitt visitkort står det general Manager, vilket jag tänker betyder att jag är ytterst ansvarig om något går åt helvete.

Vad kan du om hotellvärlden?

– Från ett gästperspektiv en del, från ett driftperspektiv väldigt mycket mindre.

Du har rört dig i höga positioner inom mode-, kommunikation- och restaurang/foodtech. Nu hotell, vad är det som lockar dig till denna bransch?

– Det som lockar är inte branschen specifikt, utan Hobo Hotell som koncept med allt vad det innebär.

Vad är spännande med Hobo?

– Jag hade förmånen att jobba i den kreativa grupp som var med och tog fram koncepten för både Hobo Hotel och At Six för fem år sedan. Sedan dess har framför allt Hobo legat mig varmt om hjärtat. Ambitionen är att skapa en arena för människor som vill utforska, utveckla och ibland utmana rådande normer – det inspirerar mig oerhört.

Hur ska du använda dina tidigare yrkeserfarenheter i din nya roll?

– Alla mina tidigare yrkeserfarenheter har en röd tråd och det är att människan har haft en central roll. Enligt mig definieras ett hotell av de människor som bor, jobbar och hänger där.

Vad blir ditt huvudsakliga uppdrag?

– Att manifestera och positionera Hobo som en destination för alla dem som aldrig slutar vara nyfikna på morgondagen.

Ska du göra några förändringar?

– Det är för tidigt att svara på. Jag ber att få återkomma.

Vilka är Hobos utmaningar?

– Att inte bli ännu ett hotell.

Hotell och restaurangbranschen skriker efter personal – hur ska man få fler unga att välja den vägen?

– Branschen är relativt konservativ när det kommer till organisationsstrukturer där den klassiska hierarkipyramiden råder. Den yngre generationens drivkrafter och värderingsgrunder lirar inte riktigt med detta.

Hur ska ni jobba på Hobo för att locka personal?

– Jag ser att detta finns stora möjligheter för Hobo att utmana de gamla strukturerna. Vi kommer fokusera lika mycket på att positionera Hobo som destination utifrån ett gästperspektiv som från ett medarbetarperspektiv.

Hur är du som chef? 

Tydlig och tillgänglig.

 Beskriv ditt ledarskap.

– Coachande.

Du har tidigare sagt att du aldrig har haft en tydlig karriärstrategi – vad styr dina karriärval?

– Magen.

Vad är din främsta drivkraft när det kommer till vilka jobb du väljer?

– För mig måste den alltid vara sprungen från lust och person.