Annons

Hon ska styra Comforts varumärkesresa

zoom Maja Granberg är ny inom Nordic Choice-koncernen och kommer närmast från Absolut.
Maja Granberg är ny inom Nordic Choice-koncernen och kommer närmast från Absolut.
KARRIÄR. Maja Granberg har gått från jobbet som global marknadschef på Absolut till en nyinrättad tjänst på Nordic Choice-gruppens budgetkedja Comfort, med 31 hotell i Skandinavien och ett i Litauen. Nu ska hon utveckla och förfina varumärke och koncept. 
Annons

Maja Granberg tillträdde sitt nya jobb som Head of Concept & Marketing i januari 2017. Hon delar sin tid mellan Stockholm och Oslo, och rapporterar till Anna Spjuth som är kedjedirektör för Comfort.

Vad inbegriper din nya titel?

− De andra kedjorna har en Marketing Director, men Anna ville få in arbetet med koncept och varumärke i samma tjänst. Det räcker inte med en annons för att marknadsföra ett hotell, utan det handlar mycket om hur man faktiskt upplever hotellet och atmosfären. Så jag tror att det är klokt att ha det i en och samma person.

Vad blir din uppgift?

− Vi är i början av en superspännande resa med Comfort. Kedjan har låg kännedom och en ganska spretig portfölj eftersom vissa hotell är helt nya medan andra är gamla som köpts upp. Det gäller att se över allt som varumärket ska stå för. När du kliver in genom dörren ska du veta vad som gäller. Du ska få mycket för pengarna, det ska vara enkelt att checka in och en skön stämning. Vi vill erbjuda exakt vad våra gäster behöver. Det handlar om att konceptualisera hela varumärket inne på varje enskilt hotell.

Så vad ska Comfort vara för typ av varumärke?

− Tanken är att det ska vara en budgethotellkedja.

Vissa skulle inte våga använda det ordet.

− Det är inget att hymla med. Jag tycker att man ska vara rakryggad och stolt – Comfort ska vara en budgetkedja, men en riktigt cool sådan. I Oslo är Comfort-hotellen väldigt häftiga, men vi har utmaningar i vissa städer. Om du betalar 700 kronor för ett centralt rum kanske du förväntar dig tre stjärnor. Får du då en upplevelse som motsvarar fyra stjärnor har vi överträffat förväntningarna. Så skapar vi äkta lojalitet. 

Vad kan du tillföra med din bakgrund?

− Jag tror att jag bidrar med en blick utifrån. Många inom hotellbranschen är väldigt rutinerade, men ser verksamheten inifrån. Jag har hittills bara upplevt hotell som gäst. Men eftersom jag har rest väldigt mycket och sett med kritiska marknadsföringsögon på de hotell jag bott på, kan jag bidra med nya infallsvinklar och ett nytt tänk. Sen är en viktig del att jag kan bygga strategier som håller på lång sikt och inte byter inriktning så fort det känns lockande. Vi måste våga sätta en kärna som håller från år till år.

Vad skiljer från Absolut i arbetsuppgifter tror du?

− De är relativt snarlika. Den stora skillnaden är att Absoluts globala marknadsteam är 50 personer. Här är vi två i kärnteamet, så jag får ta mycket mer av ett helhetsgrepp. Det var till stor del därför jag sökte jobbet, för att få ägandeskap över hela produkten.

Men det finns också likheter mellan sprit och hotell i det att vi säljer upplevelser och lifestyle. Man vill bygga en känsla. Det hade förmodligen varit längre ifrån Absolut om jag gått över till en mejeriprodukt. Skillnaden med Comfort är att vi kan följa gästen noga under hela kundresan. I spritbranschen är det ofta längre mellan varumärkesbyggande och faktiskt köptillfälle.

Hur ser du på marknadsmixen för Comfort – vilka kanaler är starkast?

− Hotellen själva är den starkaste marknadsföringskanalen. Utöver det är det främst digitala kampanjer på hemsidan, Facebook och Instagram. Inom Choice jobbar man mycket med miljö, mat och hållbarhetsfrågor, så det blir en del positiv PR för Choice som smittar av sig inom gruppen. Däremot skulle Comfort kunna bli bättre på att lyfta det.

Vilka utmaningar ser du för hotellbranschen framöver?

− Jag har fortfarande väldigt färska ögon. Men vad jag kan se är att det poppar upp många dyra lifestyle-hotell nu. Det är jättekul så länge folk har pengar, men jag är lite orolig för vad som händer sen. Sen tror jag generellt att mellansegmentet lider lite grann just nu. Antingen växlar gästerna upp eller ner i pris. Därför ska vi satsa mer på Comfort. 

”Linköping har medvind”

zoom Närheten till Stockholm är på gott och ont, tycker Visit Linköpings nya kommunikationschef Charlotte Magnusson. Foto: Svarteld form & foto
Närheten till Stockholm är på gott och ont, tycker Visit Linköpings nya kommunikationschef Charlotte Magnusson. Foto: Svarteld form & foto
PÅ NYTT JOBB. Som ny marknads- och kommunikationschef på Visit Linköping & Co vill Charlotte Magnusson ge Linköping en mer teknisk profil. Såklart.
Annons

Grattis till ditt nya jobb. Hur känns det?

– Tack, det är ju ett väldigt positivt jobb som handlar om att göra invånare och besökare glada.

Om du ska hisspitcha Linköping, vad lyfter du fram?

– I Linköping får man storstadskänsla utan storstadens nackdelar. Gamla Linköping och Bergs Slussar och vårt Flygvapenmuseum och en bra shoppingstad.

Du kommer närmast från en roll som kommunikationschef på ett teknikbolaget Combitech, hur kan du ha hjälp av dina erfarenheter?

– Att jobba med kommunikation handlar om att förstå sin målgrupp och göra relevant kommunikation för just den målgruppen. Jag ser också en möjlighet i att knyta ihop teknik och besöksnäring. Linköping är ju en universitetsstad.

Vad fick dig att tacka ja?

– Visit Linköping och Linköping över huvud taget är väldigt offensiva, framåt och har medvind.

Vilka utmaningar ser du med Linköpings besöksliv?

– Närheten till Stockholm är på gott och ont.

Vilken blir din första arbetsuppgift?

– Jag kommer börja med att sätta mig in i nuläget och boka upp möten med relevanta aktörer i och runt Linköping.

Vad gör du själv när du besöker en ny stad?

– Jag gillar ju shopping och restaurangliv, men också kulturella attraktioner.

Vilken slags turist är du själv?

– Jag gillar att förbereda mig, men vill samtidigt vara spontan och ta det som det kommer.

Han ska träna upp Selma Spas fitnessavdelning

zoom
"Jag är en entreprenör som älskar förändring som leder till något bättre", säger Lars Klinghagen. Foto: Privat.
PÅ NYTT JOBB. Lars Klinghagen har ett långt förflutet som entreprenör inom träningsbranschen bland annat på Sats i Karlstad. I många år har han undersökt Selma Spa från andra sidan. Nu har hittat sitt drömjobb: Som fitnesschef på Sveriges första Spa.

Inspirerande och kul, så känner Lars Klinghagen inför sitt nya jobb. Han ser fram emot att tillsammans med ledningsgruppen få utveckla Selma Spa i Sunne, som beskriver sig självt som Sveriges första spa och ett av Nordens största spahotell.

 

Vad fick dig att tacka ja till tjänsten?

 

– Bland annat att Selma Spa är inne på en spännande framgångsresa där aktivitet och puls är viktigt och där man ska investera ytterligare i träning och aktiviteter med nytt gym och större cykelsal, vilket jag ser fram emot.

Gott om utvecklingspotential

Och det finns utvecklingspotential i att bli ännu vassare i utbudet, både vad gäller inom- och utomhusträningen och träningsresor. Han kommer inte till ett dukat bord, säger han.

 

– Jag är en entreprenör som älskar förändring som leder till något bättre, och det får jag vara med om här. Nu vill jag att Selma ska bli bäst, både vad gäller bemötande, utrustning och träningsutbud.

 

Lars Klinghagen drev tidigare tre Sats-anläggningar i Karlstad, och dessförinnan drev han träningsföretaget Hälsostudion i sex år.

 

Du har en lång bakgrund i träningsbranschen. Vad lockade med den från början?

 

– Träning och hälsa är en livsstil för mig. Rörelse är viktig för mig för att jag ska få ett bra liv och för att jag ska fungera. Det finns ytterligare ett skäl, jag gillar service, har ett förflutet som reseledare och egen företagare inom olika branscher.

 

Vilka erfarenheter från Sats kan du ta med dig till Selma Spa?

 

– Det här med kundvård och service, att se människor och tillfredsställa deras behov. Jag gillar också att jobba med personal och har länge tyckt om att få människor att utvecklas och jobba mot samma mål.

 

Vad ser du för trender inom spavärlden?

 

– Jag tror att det här är en trend: Man vill vara mer aktiv, även när det gäller konferenser. Många företagsledare förstår vikten av att medarbetarna rör på sig.

 

Vad är din relation till Selma Spa?

– Jag har varit där som gäst under många år. Jag älskar miljön och läget. Man blir lugn och skön när man kommer dit, det finns en kultur jag gillar som sitter i väggarna.

 

Vilka utmaningar ser du inom spa- och träningsvärlden? 

– Det finns många spaanläggningar i vårt land, jag tror att man behöver jobba mer på de mjuka värdena. Konkurrensen är hård om duktig personal som ska finnas för besökarna. Då gäller det att få medarbetarna att hela tiden känna att de utvecklas.

 

Hur viktigt är det att följa trender inom ditt område?

– Jätteviktigt. Så fort jag besöker något spa/gym brukar jag spana på vad som fungerar och vad som inte fungerar. Om man nu vill bli bäst, och det vill vi, så behöver man ha koll på vad som händer i omvärlden inom området.

Han får gästerna att återvända

zoom
"Det var ett stort beröm att de valde mig", säger Kristian Hell.
KARRIÄR. En av nyckelspelarna på Scandics nyöppnade hotell Downtown Camper i Stockholm är en sportande nattklubbsprofil. Möt Kristian Hell, som ska ge hotellet en specifik prägel. 

Kristian Hell sätter sig på en sprillans ny stol vid ett av borden i hotellrestaurangen. Hotellets Lifestyle Concierge har på sig sina arbetskläder, det vill säga träningskläder. Och kommer direkt från en kajaktur.

– Jag förvarnade arkitekterna. Jag sa att jag inte kan duscha efter varje aktivitet, det är ju vad jag gör hela dagarna.

Kristian Hell ler stort. Han pratar australisk engelska, men förstår svenska.

– Det här är första gången som jag faktiskt behöver kunna svenska. Och nu med mina kollegor omkring mig så lär jag mig fort.

Nattklubb och löpning

Sedan Kristian flyttade till Sverige 2009 har han blivit en klubbprofil i Stockholm. Han var med och etablerade Trädgården, en nattklubb som blivit känd för såväl musiken som stämningen. Men han ville ha mer tid med gästerna. 2014 drog han igång en löparklubb, Ssideline City Run Club, där alla som vill är välkomna att springa tillsammans och umgås efteråt. Klubben har idag drygt 400 medlemmar.

En av medarbetarna på Scandic som arbetade fram konceptet till Downtown Camper insåg att Kristian var en personifiering av vad hotellet skulle stå för.

– Han sa: ”Vi behöver någon som är bra på att springa”. Det var ett stort beröm att de valde mig. Och nu ska jag få ordning på det här. Först var jag tveksam, men jag har fått i uppdrag att bara vara mig själv. Och det är jag bra på.

Aktiverar hotellpersonalen

Kristian kallar sig en ”people person”. Han får lätt kontakt med människor och är bra på att få dem att återvända. Han uppmärksammar även medarbetarna och nu vill han arbeta sig runt på hotellet för att bättre förstå allas arbetsdagar. De anställda får nämligen lägga en arbetstimme i veckan på hotellets aktiviteter, och då vill Kristian veta när de lättast kan lämna sin arbetsstation.

– Mitt mål är att kön för att få arbeta här ska vara lika lång som den är för att komma in på Trädgården.

Som Lifestyle Concierge ska han hjälpa såväl medarbetare som gäster att aktivera sig. De kan välja mellan att springa tillsammans, paddla kajak, cykla, yoga, åka skateboard och snart även mindfulness-sessioner.

– Man ska kunna utforska både Stockholm och sig själv. Och om aktiviteterna paketeras rätt blir det inte jobbigt utan ett äventyr. Jag tar ju inte med gruppen på de tråkiga gatorna utan de som jag gillar. Även stockholmare är välkomna! Vi vill ha den perfekta mixen och bli världsledande på att mötas.

Vill inspirera andra hotell

Kristian tänker stort, och vill även inspirera andra Scandic-hotell. Men det är inget som står i hans arbetsbeskrivning.

– Det viktigaste är att jag fortsätter vara jag. Annars är jag bara en person vem som helst. Precis som det här bara är ett hotell om inte vi fyller det med innehåll.

Vad har du för målsättning då?

– Att vi ses igen!

Compass Groups nya vd: ”Att göra bra affärer är min grej”

zoom ”Jag tycker helt enkelt att det är roligt att vara ledare, jag trivs i rollen att utveckla vår personal”, säger Johan Schilow.
”Jag tycker helt enkelt att det är roligt att vara ledare, jag trivs i rollen att utveckla vår personal”, säger Johan Schilow.
KARRIÄR. En matintresserad skateboardåkare med ett slipat affärssinne. Så beskriver sig Johan Schilow - ny vd för Compass Group när Jonas Siljhammar efter 21 år lämnar för Visita.

Han tar över vd-rollen på ett miljard-företag som ständigt jobbar mot att bli bättre genom att kompetensutveckla och utbilda sina medarbetare inom service. Organisation och tydligt ledarskap är hans recept för att lyckas på måltidsserviceföretaget Compass Group.

 

– Det känns jätteroligt och spännande att i min nya roll få bygga vidare på en framgångsrik plattform. Min ambition är att den ska bli ännu bättre, säger Johan Schilow.

 

Vad fick dig att tacka ja till tjänsten?

 

– Jag har jobbat som driftschef på företaget i 3,5 år och varit ansvarig för fem affärsområden med över 250 enheter runt om i landet, så jag har en ordentlig kunskapsbas. Jag känner också personalen och vet våra styrkor och svagheter, vilket gjorde att vd kändes som ett naturligt nästa steg.

 

Compass Group omsätter en miljard, en stor skuta att dra runt, hur känns det?

 

– Det känns bra, oavsett storlek på ett företag så handlar det om att organisera sig och om att ha rätt person på rätt plats. Mina år inom företaget ger mig en stabil grund att stå på.

 

Jonas Siljhammar lämnar vd-rollen efter 21 år för att bli vd för Visita. Kan det bli svårt att sätta din egen prägel på företaget?

 

– Nej, det tycker jag inte. Jag är väl etablerad både som person och genom mitt ledarskap.

 

Beskriv ditt ledarskap.

 

– Jag är en målmedveten och tydlig person. Jag tror också att jag är rolig att jobba med.

 

Hur ska inriktningen på företaget ändras med dig som vd?

 

– Mat och måltider är vårt fokus. Min ambition är att ta över och fortsätta på inslagen väg.

 

Hur matintresserad är du själv?

 

– Att gå på restaurang är ett av mina största fritidsintressen, för jag älskar mat och att upptäcka nya smaker. En favorit i Stockholm är Lilla Ego, de har både god mat och utmärkt service.

 

Vad ska bli roligast i rollen som vd?

 

– Jag tycker helt enkelt att det är roligt att vara ledare, jag trivs i rollen att utveckla vår personal.

 

Vilka blir dina främsta utmaningar?

 

– Det är en stor utmaning att rekrytera kompetent personal, framförallt kockar. Duktiga medarbetare är avgörande för framgången i vår verksamhet.

 

Så hur arbetar ni för att hitta rätt personal?

 

– Vi jobbar med vår kommunikation i varje enskilt möte, och försöker lyfta fram vilka karriärmöjligheter som finns hos oss. Det handlar mycket om att marknadsföra oss som en bra arbetsgivare.

 

Vilken egenskap kommer du att ha mest nytta av i ditt jobb?

 

– Tveklöst mitt affärssinne, jag drivs av att göra bra affärer, det är själva kärnan i mig.

 

Och avslutningsvis, vad gör du när du inte gör affärer och utvecklar personal?

 

– Då cyklar jag mountainbike, åker skateboard och slalom. Jag springer också och försöker hålla mig i form.