Annons

Kai Pasma lämnar Choice för Ess Group

zoom Kai Pasma slutar på Choice Hotels för att bli vd och delägare i Ess Groups storsatsning The Steam Hotel i Västerås.
Kai Pasma slutar på Choice Hotels för att bli vd och delägare i Ess Groups storsatsning The Steam Hotel i Västerås.
NYHETER. Efter 11 års kometkarriär på Choice Hotels slutar Kai Pasma för att bli vd och delägare i Ess Groups storsatsning The Steam Hotel i Västerås.
Annons

– Det är det största hoppet jag gjort i mitt yrkesliv. Det var några sömnlösa nätter innan jag bestämde mig, men det känns helt rätt, säger Kai Pasma till Besöksliv.

The Steam Hotel ska stå färdigt augusti 2017 i det gamla ångkraftverket Kokpunktens industrilokaler, som stått orörda sedan man stängde 1992. Det blir 18 våningar, 230 rum, två restauranger och ett spa. Till sommaren hoppas Kai Pasma kunna tillträda jobbet.

Vad fick dig att ta steget att lämna Choice för The Steam?

  Jag har alltid haft en dröm om att någon gång själv driva och äga ett hotell. Jag bor med familjen utanför Västerås och när jag fick veta att det var Ess Group som vunnit kontraktet att utveckla och driva hotellet blev jag så otroligt glad, för de är så duktiga och det är precis vad Västerås behöver. Och då kände jag – det här skulle jag vilja vara med på.

Så det var du som kontaktade Ess Group?

  Jag känner en av delägarna Carl Lundgren, så vi träffades för en öppen diskussion och när jag fick höra mer om konceptet och tankarna bakom tänkte jag: Att bli delägare och vd för  ett fantastiskt hotell i min hemstad. Herre Gud, det här hoppar jag på.

Du har ju gjort en kometkarriär, från säljare på Clarion Hotel, jobbat med de fristående hotellen, varit chef för Aronsborgs Konferenshotell och nu chef för flaggskeppet Clarion Sign. Vad tar du med dig från Choice?

– Jag har haft fantastiska år, det borde nästan vara olagligt att ha så roligt på jobbet som jag haft. Jag tar med mig nyfikenheten, lekfullheten och värderingarna inom kedjan. Det är lite rock´n roll-känsla där man vågar testa nytt – och hellre ångrar det man testade som inte gick bra än att inte våga testa alls. Men samtidigt är verksamheten väl strukturerad back office, vilket är viktigt.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...