Annons

Magnus Sjödin ska öka vinsten för Best Western i Skandinavien

zoom Magnus Sjödin blir ny Director of Leisure Sales för Best Western Hotels & Resorts i Skandinavien.
Magnus Sjödin blir ny Director of Leisure Sales för Best Western Hotels & Resorts i Skandinavien.
KARRIÄR. Magnus Sjödin tycker att frukosten är det viktigaste när han bor på hotell och om han får gissa är han en omtänksam kollega som ibland bryr sig mer om andra än om sig själv. Nu blir han ny Director of Leisure Sales för Best Western Hotels & Resorts i Skandinavien och han är taggad på sitt nya uppdrag.
Annons

Hej Magnus. Grattis till nya jobbet! Hur känns det?

– Tack, det känns bra.

Du blir Director of Leisure Sales för Best Western Hotels & Resorts i Skandinavien. Vad innebär det egentligen?

– Det innebär ansvar för en ny enhet som byggs upp för Skandinavien. I klartext betyder det försäljning mot den internationella marknaden, alltså TUR-operatörer och incomingföretag som arrangerar resor till Skandinavien. Våra skandinaviska hotell har traditionellt en stark position av affärer från tjänsteresor och MICE. Men vi ser en ökning av behovet av privata resor från utlandet. I uppdraget ingår även ansvar för Sport Sales – alltså i klartext affärer från sportförbund och egentligen alla idrottslag. Uppdragets syfte är att öka beläggning och vinst för hotellen under helger och lov.

Vilka egenskaper hos dig tror du matchar det här jobbet bäst?

– Jag har över 20 års erfarenhet av försäljning och marknadsföring samt en stor branschkunskap.

Du ska fokusera lite extra på idrottssegmentet. Vad menas med det?

– Idrotten har ett stort behov av boende under perioder där hotellen normalt sett har en lägre efterfrågan från andra kunder. I min roll ingår förhandling med förbund, ligor och andra aktörer som har möjlighet att styra in affärer till våra hotell. Tillsammans med hotellen och kollegorna på Best Western så har vi utvecklat ett erbjudande – BEST SPORT – som vi lanserade för ett par år sedan. Erbjudandet gör att alla lag enkelt kan teckna upp sig för att boka våra hotell till specialpriser och med speciell service.

Varför tror du att du blev erbjuden det här jobbet?

– Dels för att jag har utbildning och lång erfarenhet inom området samt att jag har en god kännedom om våra hotell.

Vad har du för bakgrund?

– Jag är ekonom och har efter gymnasiet läst ekonomisk analys, ledarskap, försäljning, marknadsföring samt affärsturism. Efter några år på kontor och militärtjänstgöring så började jag jobba inom resenäringen 1992. Och då i Tandådalen-Hundfjället, alltså i Sälenfjällen. Där jobbade jag som konferensvärd och aktivitetsledare för våra konferenser fram till 1998. På somrarna jobbade jag ofta på andra ställen, bland annat inom hotell på Gotland och på Västkusten. 1998-2000 läste jag ledarskapsutbildningen Affärsturism och fick därefter jobb som hotellchef på Skogshem & Wijk Konferenscenter på Lidingö. Där var jag ett år och sedan arbetade jag som marknadschef för Aros Congress Center i Västerås under tre år. 2004 började jag jobba som sälj- och marknadsansvarig för Best Western Plaza Hotel i Eskilstuna och sedan hösten 2005 har jag haft olika uppdrag för Best Westerns huvudorganisation. 

Vilket jobb kommer du från senast? Vad tar du med dig därifrån in i ditt nya?

– Närmaste var jag ansvarig för partneravtal – det vill säga alla externa kanaler, som mest hade vi fler än 60 externa partners som vi jobbade med kring CSR, sponsring och exponering.

Hur är du som kollega?

– Svår fråga, det är nog egentligen bättre att fråga mina kollegor, ha ha. Men jag tror jag är en person som alltid ställer upp och bryr mig om andra, ibland faktiskt mer än om mig själv.

När du själv bor på hotell – vad är viktigast? Bra säng eller god frukost?

– Frukosten utan tvekan!

Har du något favorithotell i världen? Och du får inte välja något ur kedjan du jobbar för.

– Jag tycker om de hotell som vågar vara annorlunda. Hotel Furillen på Gotland tycker jag är coolt. Och Hotel Utter Inn i Västerås.

Vad gör du om tio år?

– Jobbar med affärsutveckling inom marknadsföring och försäljning.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...