Annons

”Scandic har insett digitaliseringens möjligheter”

zoom Siri Wikander vill öka samarbetet mellan avdelningsgränserna<br />
 med hjälp av digitala verktyg. Foto: Scandic
Siri Wikander vill öka samarbetet mellan avdelningsgränserna
med hjälp av digitala verktyg.
Foto: Scandic
PÅ NYTT JOBB. Siri Wikander brinner för att visa på digitaliseringens möjligheter. Och hon tar med sig sina erfarenheter från såväl små som stora företag in i den nyligen tillträdda tjänsten som director of People Growth på Scandic.
Annons

Grattis till nya tjänsten, hur känns det?

– Jätteroligt! Det är en härlig kultur här och det känns kul att få komma till ett så här stort och välskött ställe som Scandic med lång erfarenhet av att jobba med hållbarhet.

Vad ska du göra?

– Det handlar bland annat om att förbättra HR-processerna. De som söker jobb vill kunna göra det snabbt och enkelt, gärna direkt i mobilen. För ett företag som Scandic med stark tillväxt, ökar behovet av att rekrytera personal och även behovet av att lära sig nytt i vardagen. Scandic genomför nu en social läroplattform där medarbetare kan tipsa och lära av varandra. Mitt jobb är att försöka ta vara på alla möjligheter som digitaliseringen medför.

 Vad fick dig att tacka ja till tjänsten?

– En av anledningen till att jag vill jobba här är att Scandic insett möjligheterna som digitaliseringen medför. För mig är det också viktigt att jobba på ett bolag som har hjärtat på rätt ställe, och inom Scandic har man jobbat länge med hållbarhet.

Du kommer närmast från Hemfrid, vilka likheter finns mellan det och ditt nya jobb?

– Jag har jobbat på både små och stora bolag. På små bolag är man duktig på att jobba snabbt och ta vara på allas kompetens. På stora bolag jobbar man långsiktigt. Gemensamt är att de har alla varit tillväxtföretag där rekrytering ligger i fokus.

 Vad är den största skillnaden?

– Antalet medarbetare. Scandic är ett internationellt företag och det ser jag fram emot.

 Vad hoppas du kunna tillföra?

–Jag vill bidra med att öka samarbetet mellan avdelningsgränserna med hjälp av digitala verktyg. Kan jag få till exempel en säljare i Norge att hjälpa en säljare i Finland, då har jag lyckats. Jag vill åt lärandet i vardagen och vill bygga en stark kultur av att vi hjälper varandra.

 Vad är den största utmaningen i hotellbranschen just nu?

– Rekrytering och kompetensförsörjning. Hela branschen växer, det behövs mer bra medarbetare.

 Och hur kan dina erfarenheter hjälpa till?

– Min bredd och det faktum att jag jobbat med digitalisering, kommunikation och kompetensförsörjning kan bidra.

 Hur är du som ledare?

– Transparent, kommunikativ och tydlig med vilka förväntningar jag har på mina medarbetare.

Nya Vegas beskrivs som en revolution

Nya Vegas beskrivs som en revolution

När Svenska Spel lanserar nya Vegas väljer man att göra en liknelse med revolutionen i en annan bransch. – Från tjock-tv till dagens supertunna smart-tv. Så stor skillnad är det på nya och gamla Vegas, säger Ma...