Annons

Sodexos nya HR-direktör: ”Ett viktigt jobb”

zoom
"Jag attraherades av Sodexos ambition kring mångfald och inkludering", säger Camilla Isaksson. Foto: Sodexo
PÅ NYTT JOBB. Camilla Isaksson är läraren som aldrig jobbade i skolan. Istället vidareutbildade hon sig inom HR och kastade sig rakt ut i företagsvärlden. Nyss tillträdde hon som Sodexos nordiska HR-direktör.
Annons

Hej och grattis till nya jobbet. Hur känns det?

–  Mycket spännande! Vi når ut till enormt många människor, så det är ett viktigt jobb.

Du kommer närmast från en chefstjänst på IT-bolaget Fujitsu, vad gjorde du där?

– Jag har haft en del olika roller, varit svensk och nordisk HR-direktör samt varit HR-direktör på ett av de europeiska affärsområdena.

Vilken blir din främsta uppgift?

– Jag blir ansvarig för HR-funktionen i Norden, och ur ett företagarperspektiv kommer det främst att handla om talent management samt och mångfald och inkludering.

Och vad kommer du att börja med?

– Nu vill jag, så snabbt som möjligt träffa så många som möjligt. Jag vill förstå verksamheten och se hur det ser ut på marknaden i stort. Jag vill också se verksamheten i de andra länderna och därför kommer jag att resa varje vecka fram till jul.

Restaurangbranschen har problem med att locka till sig bra personal. Hur är det i storköksbranschen?

– Det är en utmaning. Men jag tycker att det är intressant att titta på hållbarhetstrenden och lyfta vårt arbete där. Jag vet ju också att det är attraktivt, när man bildar familj, att jobba dagtid, säger Camilla Isaksson och fortsätter:

–Vi har en stor outnyttjad resurs hos nyanlända, så här ser jag en möjlighet. I och med att vi är ett stort företag finns det också många utvecklingsvägar, där man kan börja i en viss roll och utvecklas inom företaget.

Du ska jobba med att utveckla talent management, vad innebär det, mer konkret?

– Jag kommer att jobba med att identifiera och utveckla talanger. Jag vill också vara med och bygga en företagskultur som uppmuntrar utveckling, jag vill i min roll vara med och hjälpa medarbetare att bli sitt bästa jag.

Sodexo har som tillväxtstrategi att fortsätta arbeta med mångfald. Berätta.

– Det här är superintressant, och något jag tror mycket på själv. Sodexo har en hög och uttalad ambition att jobba med mångfald. Det har vi på ett sätt gratis, vi jobbar med många som har olika bakgrund, men inkluderingen, det tror jag blir nästa steg och där finns en koppling till talent management. Talang kan se väldigt olika ut.

På Sodexo säger ni att HR-frågor och affärsutveckling går hand i hand, vad innebär det mer konkret?

– Företaget har inga andra resurser än sina medarbetare. Då är det alltså ett stort inslag av HR-frågor när vi ska utveckla olika tjänster och vinna nya affärer. Det går väldigt mycket hand i hand.

 Vad fick dig att tacka ja till tjänsten på Sodexo?

– Jag attraherades av ambitionen kring mångfald och inkludering. Dessutom har jag mycket att tillföra i form av mina erfarenheter från olika tjänsteföretag. Jag är också imponerad av företagets historia och tycker att det ska bli spännande att se hur branschen utvecklas, den är in en intressant fas just nu.

Rätt musik på rätt plats ökar din försäljning

Rätt musik på rätt plats ökar din försäljning

Nästan alla hotell, restauranger och kaféer har en grafisk manual. Betydligt färre har en bestämd strategi för ljud och musik. Trots att det kan löna sig ordentligt