Annons

Visit Dalarnas blivande vd brinner för regionens mångfald

zoom Jonas Rosén är själv från Dalarna, och gläds åt att få<br />
 jobba med att driva utvecklingen framåt. Foto: Privat
Jonas Rosén är själv från Dalarna, och gläds åt att få
jobba med att driva utvecklingen framåt.
Foto: Privat
PÅ NYTT JOBB. ”En spännande utmaning att ta det fina länet vidare i sin utveckling” säger LRF-konsulten Jonas Rosén, som den 1 november blir ny vd för Visit Dalarna.  
Annons

Jonas Rosén lämnar sin tjänst som regionchef på LRF Konsult för att bli ny vd för destinationsutvecklingsbolaget Visit Dalarna.

Han är själv från Dalarna, och gläds åt att få jobba med att driva utvecklingen av besöksnäringen framåt i, enligt honom, en av Sveriges mest mångfaldiga regioner.

– Det känns väldigt bra, och både hedrande och roligt, men det finns också en utmaning i att ta det fina besökslänet vidare. Jag brinner för Dalarna och det är en fantastisk plats för att utveckla besöksnäringen.

Jag fick dig att gå igång med tjänsten?

– Det finns en oerhörd potential att fortsätta att utveckla detta, jag turistar själv i mitt eget län, vi har så mycket och vi kan göra ännu mer för att attrahera fler besökare från hela landet och utanför Sverige. Jag tycker att vi kan sticka ut hakan lite mer för att visa på allt vi har.

Vad är bäst med Dalarna?

–Det är den otroliga mångfalden. Här finns härlig sommarturism i små och stora skalor, och så förstås och det som Dalarna är mest känt för med sina fjäll och hela den näringen. Så just variationen är vår styrka.

Enligt Visit Dalarnas styrelseordförande Charlotte Blum, var det viktigt med en vd som klarar de ”många perspektiven” regional utveckling. Vad tar du med dig från din roll som regionchef på LRF Konsult.

– Jag tar med mig väldigt mycket affären och vanan att jobba nära den, jag har jobbat mycket med lönsamhetsfrågor och resultat men också med tillväxt och förändring. Sedan har jag mycket erfarenhet av att samarbeta med olika organisationer.

Efter att ha jobbat mycket i Stockholm och östra Sverige tar Jonas Rosén också med sig ett ”utifrån och in-perspektiv”, säger han.

– Är man utanför så ser man fördelarna ännu tydligare. Då tycker jag att kulturen och naturen vi kan erbjuda blir väldigt stark.

Vilken blir din största utmaning?

– Först måste jag lära mig nätverket i Dalarna, och så vill jag lära känna organisationen, inte minst våra femton ägarkommuner som vi ska ha en bra dialog med. Jag ser väldigt mycket fram emot att träffa alla de nya människorna.

Hur är du som chef?

– Jag tror på att delegera ansvar och få andra att växa, det är viktigt med tydliga ramar i sitt ledarskap. Mitt finaste kvitto är när mina medarbetare växer och blommar ut. Jag brinner för att utveckla det lag jag ska jobba med – det blir ett lagarbete att få Dalarna att växa.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...