Annons

Skottland inspirerar svenska matentreprenörer

zoom Tobias Annerhult, Järvsö Lanthandel, Eva Gunnare, Essense of Lapland, My Wrethagen, Hotel Stelor, Magnus Nyman, Wallby Säteri Country Resort – fyra matentreprenörer på inspirationsresa i Skottland. Pelle Rabe/OTW
Tobias Annerhult, Järvsö Lanthandel, Eva Gunnare, Essense of Lapland, My Wrethagen, Hotel Stelor, Magnus Nyman, Wallby Säteri Country Resort – fyra matentreprenörer på inspirationsresa i Skottland. Pelle Rabe/OTW
För att stärka svensk måltidsturism behövs nya perspektiv och idéer från andra länder. Så resonerade Visit Sweden när de skickade iväg fyra företagare inom besöksnäringen på inspirationsresa till Skottland. Resultatet blev en hel del kloka insikter som nu samlas i en filmserie på Visit Swedens sajt.

Sverige är fullt av fantastiska matupplevelser som inte alltid når fram till utländska besökare. För att stärka Sverige som matdestination anordnades en studieresa till Skottland för fyra matentreprenörer under våren 2019.

Syftet var att smaka, och prata, lära och inspireras. På plats träffade de kockar, hotellchefer, foragers, krögare, guider och andra som delade med sig av sina lärdomar om alltifrån lokalt samarbete till digital utveckling. Resan dokumenterades och sex korta filmer har nu släppts på nätet för andra inom besöksnäringen att ta del av.

Jens Heed är projektledare för Visit Swedens program för måltidsturism.

– Syftet är att sprida kunskap om måltidsturism och inspirera företag och andra aktörer till produktutveckling, vilket är ett av de områden som bedömts som viktigast i satsningarna på att stärka Sverige som matdestination. Tanken är att filmerna ska kunna inspirera många aktörer på ett liknande sätt som resan gjorde för deltagarna.

”Vi borde skryta mer”
Skottland bjöd på högre kulinarisk kvalitet och större variation än deltagarna trodde på förhand. Kanske kunde de se hur fördomar och förutfattade meningar också har en tendens att påverka matturister i Sverige?

Besök i kocken Frederic Berkmillers trädgård och matstudio.
Foto: Besök i kocken Frederic Berkmillers trädgård och matstudio.

En av de fyra deltagarna från Sverige var Eva Gunnare, som i det egna bolaget Essense of Lapland arbetar som matkreatör och kulturguide med fokus på vilda växter och bär. Hon fann goda beröringspunkter med den skotska matkulturen, och har sedan filmserien spelades in varit tillbaka och föreläst. Hon reflekterar över skottarnas otvungna och stolta attityd till sina råvaror.

– Det fanns en stolthet hos dem som inte var så högtravande som det kan bli i vissa matkulturer. De kändes mer grundade i det naturliga, enkla och närproducerade. Samtidigt blev det ännu mer tydligt att vi är rätt dåliga på att skryta om det fantastiska vi gör här i Sverige.

En annan sak som märktes tydligt under besöket var hur enkelt det är att få tag i god mat och dryck i Skottland när man reser runt – var som helst och när som helst. I Sverige är det svårare att hitta rätt. Eva Gunnare håller med.

– Jag tror vi behöver inse att mat inte måste vara så komplicerat. Vi har hårda livsmedelslagar vilket gör att det kräver en hel del arbete och investeringar för att bedriva mathantverk här. I Skottland upplever jag att det finns en mer flexibel och enkel inställning till mat som jag kan sakna.

Ölvandring och snack om att lyckas med digital marknadsföring tillsammans med ScotBeer.
Foto: Ölvandring och snack om att lyckas med digital marknadsföring tillsammans med ScotBeer.

Samverkan för allas bästa
I filmerna får man följa hur gruppen tar del av initiativ kring närproducerade råvaror. För att kunna skala upp arbetet med små lokala producenter behövs gemensamma distributionslösningar och samverkan istället för konkurrens. Alla är betjänta av att ekosystemet utvecklas.

Jens Heed tror att den här typen av korsbefruktning mellan olika matkulturer är viktig för att utveckla nya idéer på svensk mark.

– Som matdestination konkurrerar Sverige med många olika länder. Det finns viktiga lärdomar att göra både från goda exempel och från satsningar som kanske inte blev så lyckade. Att lära och inspireras av andra gör förhoppningsvis att ens egen väg kan bli mer framgångsrik.

Wendy Barrie, renommerad skotsk kock som driver Scottish Food Studio.
Foto: Wendy Barrie, renommerad skotsk kock som driver Scottish Food Studio.


Varför föll valet på just Skottland?

– Skottland som mat- och dryckesdestination har både intressanta likheter och skillnader jämfört med Sverige. Det finns mycket att inspireras av – naturliga och närodlade råvaror, mat och natur i kombination, samt naturligtvis dryckesturismen, där Skottland har kommit väldigt långt.

Filmserien finns från och med den 26 september tillgänglig i Visit Swedens kunskapsbank. Se filmserien här!

 

         

 

Foto: Uppskattad matlagningskurs på gården Ballintaggart.

 

Företagarna träffar med foraging-experten Marc Williams för att diskutera hur man kan engagera näringen och besökare med vild mat.
Foto: Företagarna träffar med foraging-experten Marc Williams för att diskutera hur man kan engagera näringen och besökare med vild mat.

 

Foto: Pelle Rabe/OTW