Airbnb hade stor lanseringskonferens för ett flertal nya tjänster i Los Angeles för snart två veckor sedan. Filmen som visar konceptet gjorde publiken tårögd och filmen om den första gästen på Airbnb visade hur idén en gång i tiden föddes. Av båda framgår tydligt att en resa inte handlar om boendet utan något annat som är oändligt mycket viktigare.
När Airbnb lanserades noterades detta knappt av hotellen runt om i världen. Vem vill bo hemma hos någon förutom ett fåtal unga resenärer som har ont om pengar. De potentiella gästerna inom alla kategorier tyckte annorlunda och gillade konceptet så mycket att Airbnb började växa så mycket att de växte förbi de största hotellkedjorna i antal hotellrum. Idag har Airbnb över 3 miljoner hem som kan bokas. Världens största hotellkedja Marriott har knappt 1,2 miljoner rum.
När Airbnb växte kraftigt började kampen från hotellens sida att sätta stopp för Airbnb. Det har skett i form av lobbying, smutskastning och alla sätt som skulle kunna sätta stopp för denna nya affärsmodell att hitta boende. Utbudet av rum ökar på alla destinationer och hotellen känner sig hotade av ett företag som anklagas för att inte följa alla spelregler som myndigheter och organisationer följt i alla tider. Undersökningar visar nu att Airbnb inte har påverkat hotellens möjligheter att ta extra mycket betalt när efterfrågan är hög, så nu handlar det mest om att Airbnb ska betala skatt. Det tänker Airbnb göra också genom att teckna avtal med 700 städer runt om i världen under det kommande året.
Efter att ha lyssnat på presentationen av Airbnb Trips inser jag att idén att hyra eller hyra ut sitt boende bara var första steget i affärsidén som nu utvecklats till en mycket större idé. Det handlar inte om att bli en resebyrå utan snarare om att bygga ett nätverk av människor som vill visa sin plats för besökare. Det är Airbnb som har hittat lösningen som alla lokala turistbyråer och organisationer har försökt förverkliga i alla tider. Nu har Airbnb hittat den tekniska lösningen och räknar med att nätverket börjar byggas av alla som vill vara med. Om hotellen var oroliga över att Airbnb skulle stjäla rumsnätter borde de bli oroliga på riktigt den här gången. Nu kommer Airbnb att börja stjäla gästerna på allvar. Vem vill bo på ett hopplöst opersonligt och i de flesta fall otidsenligt hotell som i bästa fall har en concierge som har en viss kännedom (mot provision) om vad som händer på destinationen.
Tjänsten trips som består av upplevelser och platser lanseras på en gång i 12 städer runt om i världen: Detroit, London, Paris, Nairobi, Habana, San Francisco, Kapstaden, Florens, Miami, Soul, Tokyo och Los Angeles. Nästa år ska trips finnas i över 50 städer runt om i världen och i framtiden i alla städer i hela världen. För alla politiskt korrekta människor har Airbnb även en tjänst som heter ”social impact experiences” där 100 % av det gästen betalar går direkt till den lokala ideella organisationen som genomför arrangemanget.
Kommer Airbnb trips att lyckas? Det är högst sannolikt med 3 miljoner lokala boenden runt om i världen. Resandet handlar inte om själva resandet utan vem man träffar och vilken upplevelse man får. Airbnb menar att en resa innebär en transformation av människan och vill underlätta detta genom att tillhandahålla den rätta tekniska plattformen. Den turistbyrå som fattar galoppen kan göra underverk genom att ta till sig den nya plattformen. Det är nu vi ska hänga med i Sverige och säkerställa att åtminstone Stockholm finns med bland de 50 städer som kommer att finnas på plattformen nästa år. Det här är fantastiskt bra för turismen, så låt inte hotellen bromsa utvecklingen.
Detta är en bloggtext. Åsikterna som uttrycks i texten står skribenten för.