Annons

Asien den nya förebilden för besöksnäringen

zoom 60 000 deltagare på hybrid Fintech-kongress i Singapore i december 2020 Anders Johansson
60 000 deltagare på hybrid Fintech-kongress i Singapore i december 2020 Anders Johansson
Lyssnade på ett seminarium som arrangerades av hotellskolan i Hong Kong tidigt i fredags morse. Fick information om vad som händer med hotellen i Hong Kong, Macao och Kina. Här är några reflektioner.
Annons

Hotellskolan i Hong Kong är i världsklass och har flera år utsetts till världens bästa utbildning inom hospitality. Fakulteten består av fler än 40 personer som kommer från hela världen. Utbildning finns på alla nivåer, bachelor, master och doktorand. Ett masterprogram med heltidsstudier under 1,5  år kostar drygt 200 000 kr.

Ingen hotellutbildning i Sverige

I Sverige finns det inte längre någon utbildning i hotel management på universitetsnivå sedan hotellprogrammet i Grythyttan tog en paus. Hur ska vi i Sverige överhuvudtaget kunna utveckla branschen om det inte ens finns utbildning på högre nivå? Den här frågan är idag mer aktuell än någonsin tidigare.

Macao ställer om

Macao har haft det tufft med en hotellbeläggning på under tio procent. Ska man komma in på ett casino måste man testas innan vilket har hindrat många från att spela. Macao har stöttat besöksnäringen genom att ge befolkningen värdecheckar som kan användas för olika upplevelser i besöksnäringen. De har inte haft något nytt coronafall på 200 dagar, men ännu har inte resandet kommit igång. Besöksnäringen arbetar för full för att ställa om, bl.a. med nya produkter för fritidsresande och bli mer digitaliserade så att man är redo när det går att resa mer fritt.

Hong Kong har också tufft med en hotellbeläggning på under tio procent. Här känns det lite mer deppigt på alla fronter. Mycket fokus på lokalbefolkningen eftersom det inte är brist på pengar. Hotellen hade hoppats på öppningen av turismen mellan Hong Kong och Singapore, som dock sköts på framtiden och väntas först komma igång i början av 2021.

Kinesiska hotellvarumärken på frammarsch

I Kina är hotellbranschen på väg att återhämta sig och beläggningen är nu i nivå med 2019 till följd av inhemskt resande. Under golden week ökade resandet jämfört med samma vecka 2019. Även i Kina har det varit viktigt för hotellen att minska kostnaderna för att nå lönsamhet på lägre beläggningsnivåer. Kedjorna har återhämtat sig snabbare. Nu är 200 miljoner kineser redo att resa utomlands och väntar bara på att reserestriktionerna ska lätta. Resandet från Kina kommer att öka de närmaste åren och för att möte kinesernas krav har flera kinesiska hotellvarumärken planer på internationell expansion. Eftersom hotellbranschen har expanderat kraftigt de senaste åren i Kina är kvaliteten på hotell generellt mycket högre än i många andra länder. För en kines står ett kinesiskt hotellvarumärke för hög kvalitet.

Stora event i ny form

Den här veckan hålls Singapore FinTech Festival (SFF) och Singapore Week of Innovation and Technology (Switch) och väntas attrahera 60 000 deltagare från 7000 företag i 130 länder. Deltagandet är mest digitalt men en del programpunkter sker fysiskt från Singapore samt olika delar av världen. Detta är ett bra exempel på omställning av stora evenemang till den digitala världen där destinationen, i det här fallet Singapore, får stor uppmärksamhet och marknadsföring för att attrahera framtida besökare.

Asien stöttar besöksnäringen

Många länder i Asien har lyckats hantera pandemin bättre än vad som skett i Europa och USA. Det finns också flera goda exempel på riktade stöd till besöksnäringen, bl.a. i form av turistcheckar som delats ut till befolkningen (Singapore, Indonesien, Macao) som både gett enskilda människor lite glädje samt hjälpt besöksnäringen att överleva.

Detta är en bloggtext. Åsikterna som uttrycks i texten står skribenten för.