Annons

Digitalt istället för fysiskt

zoom WTM blir digitalt 2020 WTM.com
WTM blir digitalt 2020 WTM.com
Företagen börjar se positiva effekter av digitaliseringen av möten. Kostnadsbesparingarna är avsevärt högre än förväntat och ser inte ut att påverka försäljning och resultat negativt.
Annons

Livet går vidare även besöksnäringen som nu själva måste tänka om och arrangera möten, mässor och kongresser digitalt. Bara för att besöksnäringen är beroende av fysiska arrangemang och resor kan man inte sitta still och vänta på bättre tider. Här gäller det att planera för framtiden och då får det ske i digital form.

Digitala mässsor och kongresser för besöksnäringen

Det har blivit lättare att hänga med i vad som händer inom besöksnäringen i världen. Det är billigt och ibland gratis att delta digitalt i flera av de stora arrangemangen för besöksnäringen. Passa på att utbilda dig när du har chansen.

HITEC i digital form 2020

Digitaliseringen fortsätter i snabb takt eftersom pandemin drar ut på tiden. I veckan som gick har jag varit på HITEC i EDT (Eastern Daylight Time) och lyssnat på föredrag samt besökt några utställare. Allt var digitalt och människorna som deltog var utspridda över hela världen. Jag fick några nya kontakter och har bokat videomöten för uppföljning. Priset för deltagande var 150 USD, ca 1350 kr. Förra gången jag besökte HITEC kostade bara deltagaravgiften 750 USD, fem gånger mer plus resor och uppehälle. Totalkostnaden hamnade minst på 40 000 kr för en vecka. Kostnaden för ett fysisk deltagande blir minst 30 gånger högre än att delta digitalt. HITEC i digital form var klart sämre, men kanske inte 30 gånger sämre.

WTM i digital form 9-11 november 2020

Nästa vecka är det World Travel Market i GMT. Programmet är fullspäckat så det blir svårt att välja programpunkter. Passa på att ta reda på hur besöksnäringen ska återstartas. https://london.wtm.com/

ITB i digital form 9-12 mars 2021

I veckan kom beskedet att ITB Berlin blir digitalt. Förra året ställdes ITB in med mycket kort varsel. Det kommer att bli ett fullmatat program som alla kan ta del av var de än befinner sig i världen. https://www.itb-berlin.com/

Mässor ställs in

Stockholmsmässan har i dagarna gått ut med att både Formex i januari 2021 och Möbelmässan i februari 2021 ställs in. Andra mässor under senhösten ställs också in. Mässor, kongresser, företagsmöten och stora event ställs in över hela världen vilket får negativ påverkan på resande och besöksnäring. Efterfrågan på övernattningar minskar.

Nya digitala innovationer på väg

Problemen med digitala kongresser, möten, mässor och event är att de flesta försöker efterlikna ett fysiskt arrangemang fastän det görs i digital form. Det är på samma nivå som den första bilen som mer såg ut som en hästdroska kompletterad med motor och styrspak eller de första järnvägsvagnarna som i princip var diligenser med andra hjul. Utvecklingen inom digitala möten går snabbt framåt och nya lösningar är på väg för att göra den digitala upplevelsen mer unik för att komma bort från en jämförelse med den fysiska upplevelsen. Jag kanske inte redan nu ska dra jämförelsen mellan hästdroskor och bilar för långt. Hästdroskan har blivit ett museiföremål och bilen har utvecklats helt otroligt. Kanske förpassas det fysiska mötet till museet och det digitala får en lysande framtid. Just nu tvingas hela världen i riktningen mot digitala möten. Ju längre detta pågår, desto svårare blir det att gå tillbaka till hur det var förr. Utvecklingen av nya digitala lösningar för möten, kongresser och mässor går i en rasande takt. Nya lösningar kommer att ta den digitala upplevelsen till helt nya nivåer vilket kommer att minska efterfrågan på fysiska möten ännu mer. Den fysiska mötesbranschen funderar mest på hygienfrågor i samband med möten, medan de som utvecklar digitala möten funderar mest på syfte, innehåll och upplevelse. Två väldigt olika perspektiv.

Starka drivkrafter mot affärsresande

Det finns två starka drivkrafter som talar för en fortsatt digitalisering av möten, kongresser och mässor. Den ena är att kostnaderna för digitala arrangemang är en bråkdel av fysiska. Den andra är klimatdebatten där företag inte vågar annat än att minska sitt resande. Kostnaderna för företagens resande visar sig nu vara betydligt högre än man tidigare trott. Amazon som införde förbud för icke väsentliga resor tidigare i år har hittills i år sparat nästan 1 miljard USD (knappt 9 miljarder kronor) på uteblivet resande. Försäljningen har ökat med 35 % och vinsten med 60 % hittills i år. Det går att göra affärer utan lika mycket resande som tidigare. Amazon säger att resandet kommer att öka när pandemin är under kontroll, men inte till tidigare nivåer.

Detta är en bloggtext. Åsikterna som uttrycks i texten står skribenten för.