Annons

Framtidstron återvänder till besöksnäringen

zoom Grand Hotel har byggt ny entré under pandemin Anders Johansson
Grand Hotel har byggt ny entré under pandemin Anders Johansson
Pandemin är på väg att ebba ut i takt med att allt fler personer vaccineras. Det bådar gott för hotell, restauranger och andra företag inom besöksnäringen. De som fortfarande hoppas på att allt blir som förr blir allt färre.
Annons

Det finns många goda exempel på att företag inom besöksnäringen passat på att utveckla verksamheten under pandemin. Många har renoverat för att säkerställa att den fysiska produkten är ännu bättre för att lättare attrahera gästerna framöver. Under de kommande åren när branschen ska återhämta sig kommer konkurrensen om gästerna att bli stenhård eftersom efterfrågan är betydligt lägre än utbudet.

Hotellen har investerat under pandemin

Andra hotell har passat på att byta ut sina ålderdomliga hotellsystem och andra system för att kunna driva verksamheten mer effektivt med färre anställda. Jag har sett uppgifter från amerikanska hotell, där de med nya system och sätt att arbeta har lyckats öka sin effektivitet med 30 %. Pandemin har varit ett utmärkt tillfälle att förbättra sina processer och rutiner för att kunna driva verksamheten lönsamt vid en lägre beläggningsgrad och få en snabbare utväxling på resultatet när intäkterna ökar. Detta är det enda sättet att öka branschens lönsamhet i ett läge då intäkterna är lägre. De företag som ännu inte sett över system, processer och rutiner kommer att ha en längre och tyngre väg till lönsamhet. Lönsamheten är nyckeln till att få ihop tillräckligt mycket pengar för att kunna återbetala lån från skattekontot och andra långivare.

Problemen för restaurangerna snart över

Restaurangerna har haft stora problem eftersom de drabbats av restriktioner framförallt gällande öppettiderna. Under första kvartalet 2021 minskade restaurangförsäljningen med drygt 30 % enligt statistik från SCB. Sommaren borde bli bättre än förra året för restaurangerna eftersom det finns en uppdämd önskan hos många att återigen gå ut och äta. Under pandemin har nya idéer uppstått, bl.a. spökkök där EQT nyligen satsat stora pengar. Bra idéer drar alltid till sig pengar oavsett bransch.

50 000 jobb har försvunnit

Visita har beräknat att ca 50 000 jobb i branschen försvunnit under pandemin. Branschen är nu redo att återanställa. Med viss förvåning upptäcker branschen att det inte finns tillräckligt med arbetssökanden. Samma sak sker i USA, så problemet finns inte bara i Sverige. Många av de som sades upp har bytt bransch och upptäckt roliga jobb som har bättre arbetstider, arbetsmiljö och högre ersättning. Det lär bli svårt att locka tillbaka medarbetare till en bransch med oregelbundna och obekväma arbetstider, med en arbetsmiljö som ofta både är fysisk och psykiskt krävande och dessutom till en relativt låg ersättningsnivå. Utan bra personal blir det svårt att dra in intäkterna. Restaurangerna har ett stort utvecklingsbehov, vilket jag skrivit om flera gånger tidigare.

Det finns all anledning att se positivt på framtiden och sommaren kommer att bli startskottet för omstarten för hela besöksnäringen.

Detta är en bloggtext. Åsikterna som uttrycks i texten står skribenten för.