Annons

Generation C ställer andra krav

Design Hotels årliga konferens hölls i år i Barcelona. Det var nytt rekord i deltagande hotell och programmet var som vanligt fullt med inspiration och nya idéer om hur framtidens hospitality kommer att bli.
Annons

Design Hotels årliga konferens hölls i år i Barcelona. Det var nytt rekord i deltagande hotell och programmet var som vanligt fullt med inspiration och nya idéer om hur framtidens hospitality kommer att bli.

Design Hotels har idag ca 300 medlemshotell på drygt 200 olika destinationer. Varje år söker ca 400 hotell medlemskap i Design Hotels, men bara ca 20 hotell blir medlemmar. Kraven liknar ingen annan hotellkedjas krav. Här handlar det om en mängd mjuka kriterier, som t.ex. idé, hållbarhet och förankring i destinationens mest intressanta samverkande kulturella nätverk, och inte om de hårda brand standards som de stora megakedjorna talar om. Design Hotels befinner sig i hospitality (värdskapsbranschen) och inte i lodging (övernattningsbranschen). Det är en stor skillnad. Titta på Original Experiences för att förstå skillnaden.

Antal medlemmar i Norden minskar nästa år då Nordic Hotels and Resorts inte längre är kvar bland Design Hotels medlemmar med Nordic Light Hotel i Stockholm och St Petri i Köpenhamn.

Många ”vanliga” hotell klagar på de allt högre avgifterna till OTA:erna. Det gör även många hotell inom Design Hotels, men medlemmarna är mindre beroende av bokningskanalerna för att själva hotellet är så speciellt att det drar till sig rätt målgrupp som också gärna bokar i direktkanaler. Den starka trenden är att särskilja sig som hotell från andra hotell och absolut inte bli den som säljer övernattningar till lägsta pris.

Under konferensen talas det mycket om hur framtiden inom resande och hotell kommer att se ut. Ett spår handlar om generation C som står för Collaborative, Creative, Critical och Conversational. Det handlar om att hjälpa gästen att hitta andra gäster att samverka och föra en dialog med. Dessutom ökar skillnaderna i krav och behov mellan olika målgrupper, så oavsett vad ett hotell kommunicerar, så kommer vissa målgrupper att bli upprörda och ta avstånd från hotellet. Det handlar numera om att tänka igenom vilka gäster vill man ha och vilka kan man klara sig utan. Dessa trender har tidigare visat sig i att t.ex. charterbolagen har hotell för familjer och andra hotell garanterat utan barn. En tydlig polarisering där en målgrupp gillar hotellet och en annan absolut inte har med hotellet på listan över tänkbara hotell. Hotellen behöver inte längre vara så politiskt korrekta. Oavsett vad man gör eller säger så blir det fel. Ett hotell där barn inte är välkomna är väl inte så politiskt korrekt, men charterbolagen har upptäckt att detta fungerar bra eftersom en viss målgrupp vill ha just den här upplevelsen.

Tänk igenom vilken målgrupp du vill ha till ditt hotell. Kommunicera tydligt med den utvalda målgruppen och var inte orolig om några andra målgrupper blir upprörda. De andra skulle sannolikt inte kommit till hotellet i alla fall och om de skriver ofördelaktiga saker på Internet är det snart så långt ner i flödet att det glömts lika snabbt som det dök upp.