Annons

Gråt inte över Booking och Expedia

Hotellägarna gråter ut i DN (4 okt 2016) om hur orättvist hotellen rankas i Booking och Expedia. Vad är orättvist? Är det märkligt om ett hotell som ger Booking och Expedia fler rum till rätt pris får en bättre placering? Prioriterar hotellen aldrig bland gästerna? Jo, och ett exempel är att hotellens företagsavtal som inte har ”last room availability” stängs så fort efterfrågan är hög och rummen kan säljas till högre pris. Inte ens trogna kunder till hotellen prioriteras om rummet kan säljas till ett högre pris.
Annons

Hotellägarna gråter ut i DN (4 okt 2016) om hur orättvist hotellen rankas i Booking och Expedia. Vad är orättvist? Är det märkligt om ett hotell som ger Booking och Expedia fler rum till rätt pris får en bättre placering? Prioriterar hotellen aldrig bland gästerna? Jo, och ett exempel är att hotellens företagsavtal som inte har ”last room availability” stängs så fort efterfrågan är hög och rummen kan säljas till högre pris. Inte ens trogna kunder till hotellen prioriteras om rummet kan säljas till ett högre pris.

Det verkar som om hotellbranschen har glömt bort att Booking och Expedia är vinstdrivande företag. Självklart prioriterar bokningskanalerna hotell där de har störst chans att förmedla bokningar och kunna ta betalt i form av provision. Bokningskanalerna prioriterar självklart sina lojala och trogna leverantörer av hotellrum. Prioritering av lojalitet är ABC i affärslivet.

Hotellen väljer själva i vilka bokningskanaler de ska sälja sina hotellrum. Det finns inget tvång på att använda Booking eller Expedia. Väldigt många hotell väljer frivilligt att använda Booking eller Expedia för att de helt enkelt genererar väldigt många bokningar utan någon större ansträngning från hotellens sida. Det är bara att öppna kanalerna och visps så börjar bokningarna trilla in. Det finns inga andra kanaler som producerar lika mycket bokningar med en så liten ansträngning i arbetsinsats och kunskap från hotellens sida. Motprestationen är att det kostar 15-25 % av värdet på bokningen.

De flesta hotell har aldrig haft någon distributionsstrategi. De flesta hotell har heller aldrig satsat mer än minimalt på att utveckla ”säljfunktionen” på sin egen webbplats. De flesta hotell har ett lågt digitalt IQ och har svårt att hänga med i den digitala utvecklingen. Alla dessa hotell som inte har kunskaper och som inte vill investera ska vara väldigt glada för att Booking och Expedia har byggt system och marknadsföring som förser hotellen med mängder av bokningar.

Detta är en bloggtext. Åsikterna som uttrycks i texten står skribenten för.

Nyheter