Veckan före påsk tillbringade jag i Portugal i skönt sommarväder med temperaturer på 23-27 grader på dagarna. Det var minst 15 år sedan jag var i Portugal förra gången och skillnaden mot förr var väldigt stor. Då var Lissabon lite lätt förfallet och nu är det en välputsad stad där allt fungerar bra och standarden är lika hög som i Sverige fastän till ett betydligt lägre pris.
Om jag jämför Portugal med Spanien vinner Portugal i vänlighet och de som arbetar med service i hotell och restauranger är betydligt bättre på engelska. Kvalitet på hotell och restauranger är likvärdig om inte aningen högre. Portugal överträffade mina förväntningar och förstår nyblivna pensionärer som flyttar från det kalla och dyra Sverige. Den lägre skatten är grädde på moset som gör att pengarna räcker längre.
På den här resan bodde vi på tre hotell som är medlemmar i Design Hotels. Alla tre höll mycket bra standard på både hård- och mjukvara. Jag träffade ägaren till ett av hotellen och hon brottades med samma problem som vi har i Sverige; svårigheten att hitta riktigt bra personal. Personalbrist i besöksnäringen även i Portugal med andra ord och precis som på de flesta andra platser i världen är det många från andra länder som arbetar i besöksnäringen.
Vi flög business med Iberia som mellan Stockholm och Madrid har ett specialkonfigurerat plan med riktiga förstaklasstolar i business. Service och mat ombord på topp. Priset samma som om vi hade flugit med SAS plus. Det enda vi hade planerat i förväg var flygbokningen och hotellbokningarna. I övrigt var inget planerat.
Vi använde våra smarta mobiler för att hitta de bästa restaurangerna, sevärdheterna, transporterna och annat som man behöver när man reser. Appen Foursquare gjorde oss inte heller den här gången besvikna. Restauranger, kaféer och sevärdheter betygssätts på en skala från 1-10 där 10 är bäst. För att en restaurang ska få besök från oss ska den ligga på 9 eller högre. Vi hittade restauranger i små byar långt utanför Lissabon som var fantastiska. Jag tror att en av restaurangerna var den bästa serviceupplevelse jag haft någonsin. Ägaren tog emot och hälsade i hand. Konceptet var att gästerna åt vad ägaren bestämde att de skulle äta. Om man som vi var förstagångsgäst var det förstagångsmenyn som gällde. Många mycket goda rätter ställdes fram och presenterades. Autentiskt, lokalt, ekologiskt i kombination med en fantastisk service. Vi har aldrig upplevt något liknande i Sverige. Detta var på vägen till vinhotellet Torre de Palma mot spanska gränsen ca 2 tim från Lissabon. En helt fantastisk anläggning med alla bekvämligheter man kan önska samt ett state-of-the-art vineri. Vi har sett många vinerier genom åren, men detta var i en klass för sig.
Jag längtar redan tillbaka till Portugal.
P.S.
Använd Foursquare både privat och för ditt företag i Besöksnäringen. Genom att hålla koll på recensionerna som finns där om din verksamhet kan du få tips om vad du behöver förbättra för att få lite bättre omdömen och få högre poäng.
Detta är en bloggtext. Åsikterna som uttrycks i texten står skribenten för.