Annons

Högre provisioner för hotellen

zoom
BLOGG. Kayak satsar på affärsresenärer. Blir det ännu dyrare för hotellen att få även dessa bokningar?
Annons

Konkurrensen om affärsresenärernas bokningar ökar. Metasökmotorn Kayak, som ägs av Booking.com, kommer inom kort att lansera en gratistjänst för att boka affärsresor. Företagen får tillgång till alla resetjänster som listas hos Kayak med tillägget att även avtalspriser kommer att finnas tillgängliga. Dessutom har Kayak förenklat själva bokningsprocessen.

I tjänsten kan alla i företaget komma åt företagets resepolicy, få godkänt resan av chefen samt få rapporter och sammanställningar av företagets resande. Det är sannolikt att många mindre företag kommer att börja använda tjänsten som Kayak säger alltid kommer att förbli gratis.

Gratis för den som bokar brukar betyda kostnader för leverantörerna. Hotellen betalar redan idag höga provisioner till bokningskanalerna och med fler aktörer även inom bokning av affärsresor betyder detta ytterligare kostnader för hotellen.

Kostnaderna för att skaffa bokningarna till ett hotell har ökat från ca 5-6 % av logiintäkten på 1990-talet till 15-25 % av logiintäkten idag. Ökningen av kostnaderna har börjat urholka hotellens resultat och värdet på hotellfastigheter i USA. Än värre kommer det att bli om ekonomin bromsar in och det blir hårdare konkurrens om gästerna.

Alla hotell borde ha en tydlig strategi för hur de ska skaffa intäkterna till sina hotell och hur mycket detta får kosta. Här finns det en stor potential för ett omtag för att få kontroll över kostnaderna.