Annons

Hotelldirektörens bäst-före-datum

zoom
För många hotellföretag tänker inifrån och ut och missar därför väldigt ofta vad som händer i omvärlden. Är det Scandic, Radisson eller Nordic Choice som går samma väg till mötes som Kodak och Nokia?
Annons

Alla företag måste ha någon form av omvärldsbevakning för att de ska överleva. Det finns en mängd exempel på företag som gick under på grund av att de inte hade koll på vad som hände i omvärlden inom olika områden, som t.ex. teknologi, konsumentens förändrade beteende och preferenser och nya innovationer från nya konkurrenter. Några av de mest kända exemplen är Kodak och Nokia, med det finns många fler.

Hotellbranschen är inte särskilt bra på omvärldsbevakning. På 1990-talet togs hotellen på sängen av ny teknologi som Booking och Expedia använde för att bygga sina imperier. Väldigt många hotell förstod inte heller hur viktigt wifi skulle bli för gästerna och tecknade långa, som det senare visade sig, oförmånliga avtal med telekomoperatörer. De flesta hotell, inklusive de stora kedjorna, har stora problem att sköta sina hotellbokningssystem och säkerställa att de innehåller korrekta uppgifter. Hotellens bokningsfunktioner på de egna webbsidorna har mycket kvar att önska innan gästerna ser detta som det bästa sättet att boka ett hotellrum. Listan är väldigt lång.

Min fundering är varför hotellen, inklusive de stora hotellkedjorna, inte är mer intresserade av att utvecklas i tiden. Det är som om tiden står stilla och allt har sin gilla gång samtidigt som omvärlden utvecklas i en allt högre takt både i Sverige och utomlands.

Ett bra sätt att hålla sig uppdaterad om vad som händer i hotellbranschen är att delta i internationella konferenser som ordnas av t.ex. HSMAI och HFTP i Europa och USA. Väldigt många hotell har dessvärre inte råd att skicka sina medarbetare på konferenser långt hemifrån. Därför startade Annemarie Gubanski och jag Hotel Market Seminars som nästa gång är onsdag den 10 januari 2018 på Waterfront i Stockholm. Vår ambition är att ge alla deltagare de bästa talarna och en fullmatad dag med utbildning om vad som händer i världen för en bråkdel av priset att delta i internationella konferenser med resor och uppehälle.

Hotel Market Seminars handlar den här gången om ”Hur hotellen skaffar mer lönsamma intäkter”. Kostnaden för att skaffa gästen är väldigt olika beroende på vem som skaffar gästen. Alla vet vid det här laget att det kostar mellan 10 % och 20 % att få gästen genom Booking, men de flesta har ingen aning om vad det kostar att få en gäst via en researrangör eller via företagsavtalen som tecknats av den egna säljaren. Världen har förändrats igen och nu har kostnaden för att skaffa bokningen ökat från 6-8 % på 1990-talet till 15-25 % idag. Dessa kostnader är nu på god väg att urholka hotellens lönsamhet och borde därför vara en prioritet för hotellfastighetsägare, ledningen i hotellföretagen, inklusive kedjorna, samt alla som arbetar i ett hotell med att skaffa intäkterna, dvs. marknad, sälj och revenue management.

Om du som arbetar i en ledande position i hotellbranschen inte kan delta i Hotel Market Seminars onsdag den 10 januari 2018 på Waterfront i Stockholm måste du för att du inte själv ska passerad din bäst-före-datum boka in dig på någon av de internationella konferenserna i världen 2018.

Detta är en bloggtext. Åsikterna som uttrycks i texten står skribenten för.

Nyheter